والی-سمنگان-دستور-رییس-جمهور-را-نپذیرفت

عبدالکریم خدام، والی سمنگان از دستور رییس جمهور غنی سرباز زده و گفته است؛ تا زمانى که رهبرى جمعيت و مردم سمنگان تصميم نگيرند، از سمت خود کنار نمى رود.

به گزارش افغان نیوز: اداره مستقل ارگانهای محل، ديروز اعلام داشت که به اساس پيشنهاد این اداره و منظوری مقام عالی رياست جمهوری، واليان شش ولايت تغیير و تبديل شده اند. بر اساس این دستور، عبداللطيف ابراهيمى در عوض عبدالکريم خدام، به حيث والى سمنگان گماشته شده است.

عبدالکریم خدام، والی سمنگان امروز یک شنبه(29 دلو) طی يک نشست خبرى گفت که او به حيث والى و ضياالدين ضيا به حيث معاون ولايت سمنگان، به اساس توافق هيئت رهبرى جمعيت اسلامى و قوم ترکمن با رياست جمهورى، در ماه ثور سال روان تقرر يافته بودند که ضيا، حدود دو ماه پيش و وى ديروز به اساس «عقده هاى شخصى ارگ نشينان» برکنار شده اند.

وى علاوه کرد: «هر زمانی که رهبری جمعیت و قوم ترکمن فیصله کنند و هدایت بدهند ما کنار می رویم؛ در غير آن کنار نمى رويم و به کار خود ادامه مى دهيم.»

ضیا نیز ضمن مخالفت با تصميم برکنارى او و خدام گفت تا زمانى که رهبرى جمعيت و مردم سمنگان تصميم نگيرند، از سمت خود کنار نمى رود.

او گفت: «اطرافيان رييس جمهور، با اين تصميم مى خواهند در بين مردم تفرقه بيندازند.»

رياست جمهورى، حدود دو ماه قبل استعفاى عطامحمد نور از ولايت بلخ را پذيرفت؛ اما نور تا حال به کارش ادامه مى دهد و مى گويد تا زمانى از اين سمت کنار نمى رود که رهبرى جمعيت تصميم بگيرد.

اين در حالى است که تعیین، تقاعد، قبول استعفا و عزل قضات، صاحب منصبان قوای مسلح، پولیس و امنیت ملی و مامورین عالیرتبه، مطابق به احکام قانون، از صلاحيت هاى رييس جمهور مى باشد.

قابل ذکر است که ديروز برعلاوۀ خدام؛ انورخان اسحاق زى والى بادغيس، به حيث والى ولايت لوگر به عوض حليم فدايى؛ داكتر شاه جهان والى پيشين فراه، به حيث والى ميدان وردك به عوض ځنډي گل زمانى؛ عبدالجبار نعيمى والى لغمان، به حيث والى كندز به عوض اسدالله عمر خيل؛ محمد آصف ننگ والى پيشين فراه، به حيث والى لغمان به عوض عبدالجبار نعيمى؛ و محمد شفيق اسدالله سعيد در عوض محمد نذير خروتى به حيث والى ارزگان تقرر يافته اند.

والی سمنگان دستور رییس جمهور را نپذیرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد