واکنش-احزاب-سیاسی-به-تقلب‌های-انتخابات-پارلمانی

شماری از نمایندگان احزاب سیاسی با ابراز نگرانی اعلام کردند؛ انتخابات پارلمانی از سوی هرکس و هر نهادی که سازماندهی شده باشد، کمیسیون انتخابات در برابر این تخطی ها باید پاسخگو باشد.

به گزارش افغان نیوز: همایون جریر نماینده حزب اسلامی، امروز دو شنبه(30، میزان) طی کنفرانس خبری در کابل گفت؛ ادعای اینکه انتخابات پارلمانی در فضای امن و شفاف برگزار شده است، یک تخطی بزرگ می باشد و کمیسیون باید در برابر این تخطی ها و تقلب های انتخاباتی جوابگو باشد.

وی تصریح نمود؛ احزاب سیاسی در مناطقی که رای دهی و رای گیری صورت نگرفته است، بصورت رسمی نتیجه آن را نمی پذیرند و در مشورت با مردم به زودی پیرامون این موارد موقف خواهند گرفت.

اسدالله سعادتی، نماینده حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت: انتخابات را هرکس و هر نهادیکه سازماندهی کرده باشند، مسوولیت آن به عهده کمیسیون انتخابات خواهد بود.

وی تاکید داشت که چرا کمیسیون در روز اول انتخابات در مراکزی که هیچگونه مشکلی نداشت، انتخابات را عمدا برگزار نکرد؟ بنابراین چنین تخطی ها نیاز به تامل دارد.

آقای سعادتی افزود؛ پروسه انتخابات شفاف نبوده و در این موارد ابهامات نیز وجود داشته است. زیرا مسدود بودن مراکز رای دهی یکی از دلایل واضح و زمینه ساز برای تقلب پنداشته می شود.

نورالرحمن رحمانی نماینده حزب جمعیت گفت: تمام مشکلات پیش آمده ناشی از کم کاری و بی توجهی کمیسیون انتخابات می باشد، زیرا ناظران توسط نیروهای امنیتی بیرون نگهداشته شدند و زمان برگزاری انتخابات نیز به تاخیر انداخته شد، سایت ها بدست متقلبین افتادند و در بسیاری از مراکز ناظران رخصت شدند و یا اینکه عمدا از دستگاهای بایومتریک استفاده نکردند تا زمینه تقلب را بیشتر مساعد سازند.

محمد ناطقی نماینده حزب وحدت مردم افغانستان نیز تاکید داشت: تاخیر در برگزاری انتخابات و جابیجایی لیست رایدهندگان یک تخلف بزرگ بود که از قبل سازماندهی شده بود تا اینکه از ماشین استفاده نشود؛ بنابراین نتیجه آرا را در محلاتی که از دستگاه بایومتریک استفاده نشده است، قبول نداریم.

این درحالی است که عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در مورد پایان انتخابات پارلمانی سال جاری در ۳۲ ولایت کشور، گفت که نزدیک به چهار میلیون رأی‌دهنده در ۴۵۶۷ مرکز، رأی داده‌اند.

آقای صیاد صیاد به نامزدان انتخاباتی اطمینان داد که از رأی‌شان محافظت خواهد شد و پس از بررسی و رسید‌گی به مشکلات روند رأی‌دهی و برگزاری انتخابات ولایت قندهار، نتایج به گونه شفاف از سوی این کمیسیون اعلام می‌شود.

واکنش احزاب سیاسی به تقلب‌های انتخابات پارلمانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد