واکنش-طالبان-به-خواست-یوناما-سیاه-و-سفید-در-اسلام-برابرند

وزارت خارجه امارت اسلامی طالبان در واکنش به خواست هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان«یوناما» مبنی بر حمایت طالبان از حقوق برابر برای همه افغان‌ها، گفته است: مرد و زن، سیاه و سفید همه در اسلام برابرند و ما متعهد به تامین حقوق تمامی افغان‌ها هستیم.

به گزارش افغان نیوز؛ هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان«یوناما» به مناسبت روز بین‌المللی حقوق بشر، بر اهمیت واقعی اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید نموده و از طالبان خواسته تا حمایت شان را از حقوق هر افغان نشان دهند.

در اعلامیه یوناما آمده است که دیبرا لاینز نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است که اصول برابری وعدم تبعیض برای بهره مند شدن همه از حقوق بشری شان بسیار مهم است.

دیبرا لاینز افزوده است: «ما از طالبان می خواهیم تا این اصل را به یک واقعیت روزانه در افغانستان مبدل سازند».

در اعلامیه آمده که اصول برابری وعدم تبعیض اساس حقوق بشر را تشکیل می دهند. برابری می تواند به شکستن چرخه فقر کمک کند، برای جوانان در سراسر کشور فرصت های مشابه را فراهم می نماید، به توسعه یک محیط صحی کمک می کند، و به مقابله با علل ریشه ای درگیری و بحران می پردازد.

در اعلامیه یوناما تاکید شده است؛ تعهداتی که از سوی طالبان جهت حفاظت از حقوق همه افغان ها صورت گرفته است، باید عملی شود. به ویژه زنان و دختران، از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ به این سو شاهد تضعیف حقوق شان بوده اند.

طبق اعلامیه برای ترویج و حمایت فعالانه از حقوق برابر برای دختران و زنان در دسترسی به تعلیم و تربیه، کار، رفت و آمد آزادانه و سایر عرصه های زندگی، نیاز به انجام تلاش های قابل ملاحظه ای از سوی طالبان می باشد.

وزارت خارجه طالبان در واکنیش به این خواست هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که مرد و زن، سیاه و سفید همه در اسلام برابرند و ما متعهد به تامین حقوق تمامی افغان‌ها هستیم.

این وزارت در توییتی گفته است که از جهان می‌خواهیم تا به این اصل متعهد بماند و به ارزش‌های سایر ملت‌ها احترام قایل شود.

وزارت خارجه طالبان تاکید کرده است که روز حقق بشر با حق دادن به بشر تجلیل شود، نه با شعارهای تهی.

همچنان یوناما گفته است که از گزارش های معتبر کشته شدن، مفقود شدن اجباری و استفاده از خشونت در برابر اعضای پیشین نیروهای امنیتی افغانستان، دولت و جامعه مدنی به شمول مظاهره کنندگان، کارمندان رسانه ای، مدافعین حقوق بشر و اقلیت ها در ماه های اخیر، عمیقا نگران است.

یوناما از طالبان خواسته تا در مورد این موضوعات تحقیق نمایند و یافته هایشان را علنی سازند و همچنان برای حفظ حقوق تمام افغان ها با اتخاذ تمام اقدامات ممکن برای جلوگیری از ارتکاب چنین جرایم، تعهد خویش را نشان دهند.

این در حالی است که روز بین‌المللی حقوق بشر همه ساله در دهم دسامبر تجلیل می‌شود و شعار امسال روز جهانی حقوق بشر بر «برابری» تمرکز دارد.

واکنش طالبان به خواست یوناما: سیاه و سفید در اسلام برابرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد