واکنش-طالبان-به-نشست-انقره-فرصت-جنگ-به-کسی-نمی‌دهیم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به نشست انقره که میان ده‌های چهره‌ی مطرح سیاسی در منزل مارشال عبدالرشید دوستم در ترکیه برگزار شده بود، گفت: افغانستان امن است و به کسی اجازه جنگ داده نخواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای مجاهد، روز پنج‌شنبه( ۲۹ ثور) طی در محفل گرامی‌داشت از روز جهانی آزادی مطبوعات، گفت که اگر کسی نیت جنگ داشته باشد، به آنان اجازه داده نخواهد شد اما اگر کسی برای تامین امنیت و ثبات در کشور تلاش کند، مشکلی نداریم.

این در حالی است که حدود ۴۰ چهره‌ی مطرح سیاسی و رهبران احزاب با نفوذ افغانستان، شام سه‌شنبه، ۲۷ ثور در منزل مارشال عبدالرشید دوستم در انقره، پایتخت ترکیه گرد هم آمدند و برای بررسی اوضاع جاری افغانستان رایزنی کردند.

آنچه که از نشست سه روزه‌ی انقره خبرساز شده است، یکی توافق بر تشکیل «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» و حمایت از جنگ علیه طالبان در پنجشیر و بغلان است.

گرچند مورد دومی به صورت رسمی از سوی مقامات ارشد نشست انقره تایید نشده است اما یکی از اعضای این نشست بدون افشای هویتش به صدای آمریکا تایید کرده که رهبران احزاب و سیاسیون دعوت شده به این نشست از جنگ علیه طالبان حمایت کرده است.

اعضای نشست انقره در پایان این نشست هفت ساعته قطعنامه‌ای منتشر کرده‌اند و در آن از طالبان خواسته شده که بیشتر از این افغانستان را مغاک ویرانی نکشانند و برای حل مشکلات راه مذاکره را در پیش گیرند.

در این قطعنامه تاکید شده که «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» با تکیه به اصول مذاکره در تلاش است حکومت فراگیر شکل بگیرد اما اگر تلاش آنان بی‌نتیجه بماند، روی گزینه‌ی دوم که جنگ و مقابله‌ی نظامی با طالبان باشد، غور خواهد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد با اشاره به قطعنامه‌ی نشست انقره گفته است که آنان (طالبان) «راه تفاهم را باز گذاشته، راه تفاهم انشاالله موثر است و یک کمیسیونی هم در این اواخر آغاز به کار می‌کند که با سیاسیون و کسانی که از افغانستان بیرون شده‌اند، در تماس باشیم.»

کمیسیونی دیگر نیز تحت نام «تماس با شخصیت‌های افغان» از سوی طالبان فعال است که پیشتر انس حقانی، یکی از اعضای این کمیسون ادعا کرده بود ‌که نزدیک به ۵۰ چهره‌ی سیاسی از جمله وزیران حکومت پیشین به افغانستان برگشته است.

اما کارشناسان امور سیاسی می‌گویند که طالبان فقط در صورتی می‌توانند با چهره‌های مطرح سیاسی وارد تعامل شوند که انعطاف‌پذیری از خود نشان دهند.

واکنش طالبان به نشست انقره: فرصت جنگ به کسی نمی‌دهیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد