واکنش-قبایل-آزاد-در-پیوند-به-تصمیم-پاکستان

شورای سرتاسری قبایل آزاد اعلام کرده که تصمیم پارلمان پاکستان بدون مشوره مردم صورت گرفته و هرگز قابل قبول ۲۰ میلیون نفوس آنسوی خط دیورند، نمی باشد.

به گزارش افغان نیوز: زرجان شینواری، رئیس شورای سرتاسری قبایل آزاد که در نشستی تحت عنوان"ادغام قبایل را با خیبرپشتونخوا نمی خواهیم" گفت؛ فرستادن بیش از ۱۵۰ هزار نظامی از سوی پاکستان به قبایل آزاد، تجاوز آشکار را نشان میدهد.

وی افزود، حدود صد سال می شود که این قبایل آزاد بوده و تصمیم یکبارگی پارلمان پاکستان سوال برانگیز و غیر قابل پذیرش است. زیرا از میان ۱۲ نماینده قبایل آزاد در پارلمان، تنها دو تن آنان حضور داشتند. شینواری تاکید داشت که خواست ما از دولت افغانستان و جامعه ملل متحد این است تا جلوی مداخلات دولت پاکستان را بگیرد.

شینواری گفت، نظامیان پاکستان جوانان معترض قبایل آزاد را که در پی ایجاد پشتونستان در چوکات لوی افغانستان می باشند، بازداشت و یا ترور می کنند.

نیک محمد منگل، باشنده کرومه ایجنسی پاکستان و عضو شورای سرتاسری قبایل آزاد ضمن محکوم کردن اقدام اخیر پارلمان پاکستان گفت که باشندگان قبایل آزاد که تعداد شان حدود ۲۰ میلیون تن می رسد ضمن اینکه از تمامی خدمات اساسی زندگی محروم اند؛ نظامیان پاکستان القاعده و تروریستان را نیز در این مناطق جابجا کرده اند.

وی می گوید: "ما جز افغانستان هستیم و حکومت افغانستان نباید ایجازه دهد تا جز خیبر پشتونخوا شویم. زیرا تحمیل جنگ و بی توجهی جامعه جهانی باعث شده است که فرزندان ما در بیسوادی و فقر دست و پنجه نرم کنند.

شورای سرتارسی قبایل آزاد با صدور یک قطعنامه ۱۰ ماده ای از حکومت پاکستان خواسته تا هر چه زود تر این تصمیم را لغو و نظامیان اش را از مناطق قبایلی بیرون کند.

در قطعنامه آمده است که نظامیان پاکستان باید از کشتار بزرگان و جوانان قبایل دست برداشته و دیگر حق ندارد معادن و منابع طبیعی قبایل را استخراج و با آن نظامیان اش را تمویل وتجهیز کند.

در اخیر تاکید کردند که در قسمت مدغم شدن قبایل با ایالت خبیرپشتونخوا از موقف حکومت افغانستان حمایت می کنیم.

واکنش قبایل آزاد در پیوند به تصمیم پاکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد