واکنش‌ها-به-حمله-اسراییل-در-قنسولگری-ایران

به دنبال حمله‌ی اسراییل بر قنسولگری ایران در دمشق شماری از کشور‌ها و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران آن‌را نکوهش کرده‌ و می‌گویند که چنین اقدامات خودسرانه‌ای اسراییل سبب می‌شود تا نا آرامی ‌ها در منطقه افزایش پیدا ‌کند.

‏به گزارش افغان نیوز؛ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله رژیم اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق ضمن تمجید از کارکرد‌های محمد رضا زاهدی و همرزمانش، به اسراییل هشدار داد.

 رهبر ایران در پیامی گفته است «رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد».

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، در واکنش به حمله‌ای اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق اعلام کرد: «صهیونیست‌ها باید بدانند با اینگونه اقدامات غیرانسانی هرگز به اهداف شوم خود نخواهند رسید و روز به روز شاهد تقویت جبهه مقاومت و انزجار و نفرت ملت‌های آزاده علیه ماهیت نامشروع خود بوده و این جنایت ناجوانمردانه نیز بی‌پاسخ نخواهد ماند».

این حمله اسراییل که منجر به کشته شدن چندین نفر از جمله یک فرمانده ارشد سپاه شده است مقام‌های ایرانی این حمله را شدیدا محکوم کرده و می‌گویند چگونگی اقدامات متقابل را بررسی می‌کنند.

در پی این حمله، شورای عالی امنیت ملی ایران ساعت 9 دیشب به ریاست ابراهیم رییسی جلسه فوق‌العاده تشکیل داده و درباره حمله اسراییل به قنسولگری ایران در دمشق تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرده است.

با این حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران این حمله را «شدیدا» محکوم کرده و گفته است: «جمهوری اسلامی ایران ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌ی ایران از ارسال «پیام مهم» به امریکا خبر داده و گفته است که ایالات متحده به‌عنوان حامی اسراییل پاسخگو باشد.

امیرعبداللهیان بامداد امروز (سه‌شنبه، ۱۴ حمل) در ایکس نوشته است که در پیوند به حمله‌ اسراییل، نیمه‌شب گذشته مقام‌ سفارت سوییس در ایران به‌عنوان حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه‌ ایران احضار شده است.

وی گفته است: «در این احضار ابعاد حمله‌ تروریستی و جنایت رژیم اسرائیل تبیین و مسئوليت دولت امريكا مورد تأكيد قرار گرفت.»

وزیر خارجه‌ی ایران افزوده است: «پیام مهمی به دولت امریکا به‌عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شد. امریکا باید پاسخگو باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه‌ ایران افزوده است که ابعاد این حمله در حال بررسی است و مسوولیت عواقب و پی‌آمدهای آن به دوش اسراییل است.

کنعانی این حمله را نقض مقررات بین‌المللی، به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ ویانا دانسته و از جامعه‌‌ جهانی و سازمان‌ ملل متحد خواسته است که آن را با «قوی‌ترین عبارات» محکوم کنند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی ایران: اسراییل با مجازات سختی رو‌به‌رو خواهد شد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت، در پی حمله‌ اسراییل به قنسولگری ایران در سوریه از این شورا خواسته است «این اقدام جنایتکارانه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم و نشست فوری برای رسیدگی به نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل برگزار کند».

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در ملل متحد، خبر داده است که در پی درخواست جمهوری اسلامی از شورای امنیت برای محکومیت حمله به ساختمان قنسولی ایران در دمشق، مسکو خواهان برگزاری جلسه‌ توجیهی شورای امنیت در این باره شد و با این درخواست موافقت شده است.

پاسخ واشنگتن به پیام تهران: اکسیوس به نقل از یک مقام امریکایی خبرداده است که واشنگتن به تهران اطلاع داد که «هیچ ارتباطی» یا «اطلاعات قبلی» از حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق نداشته است.

وزارت خارجه امارت اسلامی  حمله اسراییل بر قنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرده و آن را نقض آشکار موازین دیپلماتیک خواند.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت امروز با نشر اعلامیه‌ای در ایکس خود نوشته است «ادامه جنایات رژیم اسراییل تهدیدی جدی برای منطقه و جهان است.»

به نقل از اعلامیه، وزارت خارجه از کشورهای تأثیرگذار خواسته است که از جنایات رژیم اسراییل در غزه و فراتر از آن جلوگیری کنند.

اسراییل روز گذشته در یک حمله‌ هوایی قنسولگری ایران در دمشق سوریه را هدف قرار داده است

در تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که تمام ساختمان مورد هدف فروریخته است.

سپاه پاسداران تأیید کرده است که در این حمله محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی رحیمی، از فرماندهانش در سوریه همراه با پنج نفر از افسران ایرانی کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ سپاه پاسداران آمده است که اسراییل در «پی شکست‌های ترمیم‌ناپذیر در برابر مقاومت فلسطین و ایستادگی مردم غزه و سرشکستگی مقابل اراده‌ پولادین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی منطقه»، ساختمان قنسولگری ایران را هدف قرار داده است.

‌وزارت خارجه چین حمله اسراییل به ساختمان قنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرده و گفته است که بیجینگ با هرگونه اقدامی که منجر به تشدید تنش‌ها شود، مخالف است.

 سخنگوی وزارت خارجه چین، افزوده است که امنیت نهادهای دیپلماتیک قابل نقض نیست و باید  حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه مورد احترام قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به حمله هوایی اسراییل بر قنسول‌گری ایران، گفت که این اقدام تل‌آیو سبب افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شود.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، طی بیانیه‌ای این حمله اسراییل را شدیداً محکوم کرده است.

در این بیانیه به نقل از خانم بلوچ آمده است: «ما عمیق‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان و همچنان مردم و دولت ایران ابراز می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان این اقدام اسراییل را نقض غیرقابل قبول حاکمیت سوریه و مغایر با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل خواند و افزود: «اقدام غیرمسوولانه نیروهای اسراییلی منجر به ایجاد یک تنش بزرگ در منطقه‌ای که از قبل نابسامان است، می‌شود.»

بلوچ تاکید کرد که حملات علیه دیپلمات‌ها یا اماکن دیپلماتیک براساس کنوانسیون ۱۹۶۱ ویانا در مورد روابط دیپلماتیک غیرقانونی است.

پاکستان از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا از ماجراجویی اسراییل در منطقه و اقدامات غیرقانونی آن در حمله به همسایه‌گانش و هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک جلوگیری کند.

واکنش‌ها به حمله اسراییل در قنسولگری ایران

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد