وثیق-بستن-صفحات-اجتماعی-تلویزیون-ملی-خلاف-آزادی-بیان-است

احمدالله وثیق، رییس رادیو و تلویزیون ملی بستن صفحات اجتماعی «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری حکومتی باختر» را خلاف تمام اصول رسانه‌ای و آزادی بیان خوانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ او روز (چهارشنبه، ۲۹ سرطان) در پیام ویدیویی گفته است که به‌دلیل نامعلوم صفحات «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری حکومتی باختر» در فیس‌بوک و انستاگرام مسدود شده است.

وثیق «رادیو و تلویزیون ملی افغانستان» را نهاد ملی، صدای ملت و رسانه مردم توصیف کرده است و بستن صفحات این رسانه را «خلاف تمام اصول رسانه‌ای و آزادی بیان» خوانده است.

از شرکت میتا، مادر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و انستاگرام خواسته است که مطابق قوانین رسانه‌ای، متعهد به آزادی بیان باشد.

شرکت شبکه‌های اجتماعی میتا صفحات فیسبوک« رادیو و تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری حکومتی باختر» را مسدود کرده است. این شرکت، امارت اسلامی را یک «سازمان تروریستی» می‌داند و انتشار هرگونه محتوا از سوی آنان یا در حمایت از آن را در این شبکه اجتماعی ممنوع کرده است.

امارت اسلامی در حالی از بستن شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ تحت کنترل خود از شرکت میتا انتقاد می‌کند و آن را خلاف آزادی بیان می‌خواند که خود این آنان پس از دست‌یافتن به قدرت، محدودیت‌های گسترده‌ی علیه خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان وضع کرده‌ است.

پس از امارت اسلامی بر افغانستان، نیمی از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده و خبرنگاران زیادی از کشور خارج شده و یاهم به‌خاطر تهدید آنان از کار دست کشیده‌اند.

در همین حال، دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) گزارش تازه‌ای درباره‌ وضعیت حقوق بشر در افغانستان نشر کرده که امارت اسلامی با سرکوب اعتراضات و محدودکردن آزادی رسانه‌ها، از جمله با دستگیریِ خودسرانه‌ی روزنامه‌نگاران، معترضان و فعالان جامعه مدنی، مخالفت‌ها علیه خود را محدود کرده‌اند.

یوناما در این گزارش خود گفته است که حقوق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و آزادی عقیده نه تنها آزادی‌های اساسی هستند، بلکه برای توسعه و پیشرفت یک ملت ضروری هستند.

یوناما در گزارش خود گفته که، ۱۷۳ مورد نقض حقوق بشرِ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها نیز ثبت شده که ۱۶۳ مورد از آن‌ها به طالبان نسبت داده شده است. از این میان، ۱۲۲ مورد بازداشت خودسرانه، ۵۸ مورد بدرفتاری، ۳۳ مورد تهدید و ارعاب و ۱۲ مورد بازداشت بدون ارتباط بوده است.

 

وثیق: بستن صفحات اجتماعی تلویزیون ملی خلاف آزادی بیان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد