وزارت-دفاع-واگذاری-واخان-بدخشان-به-پاکستان-شایعه-است

به دنبال واکنش‌ها در بارۀ ادعای علامت گذاری مرزی از سوی پاکستان در ساحاتی از ولسوالی واخان ولایت بدخشان، وزارت دفاع می‌گوید واگذاری این ولسوالی به پاکستان شایعه است و تمام مناطق مرزی این ولایت تحت کنترل نیروهای سرحدی امارت اسلامی قرار دارد.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت در اعلامیۀ روز (پنجشنبه، 6 اسد) گفت که فرقۀ « عمر ثالث»، لوای هشتم سرحدی و دیگر مسوولان نظامی امارت اسلامی برای بررسی وضعیت ولسوالی های واخان، زیباک و اشکاشم ولایت بدخشان به این ولسوالی ها رفتند و از مناطق مرزی دیدن کردند.

در این اعلامیه آمده است که نیروهای امارت اسلامی متعهد به حسن همجواری با همسایه ها بوده و در صورت تجاوز به حریم افغانستان از قلمرو این کشور دفاع خواهند کرد.

این درحالی است که اخیرا ویدیویی در شبکه های اجتماعی مبنی بر ساخت خطوط مرزی در واخان بدخشان در شمال شرق افغانستان از سوی پاکستان، نشر شده که واکنش های گسترده یی را در میان شهروندان افغانستان به همراه داشته است.

در این ویدیو شماری از نیروهای امارت اسلامی دیده می‌شوند که نشان سنگی مربوط به پاکستان را که گفته می شود در قلمرو افغانستان بنا شده را تخریب می‌کنند.

ادعا شده که این نشانی مرزی از سوی پاکستان در قلمرو افغانستان بنا شده است.

پیش از این کریم خُرم سابق رییس دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، حدود یک هفته پیش در توییتر نوشت که« پاکستان به تکرار و با اصرار از رییس جمهور کرزی خواسته بود تا اجازۀ عبور خط ترانزیتی را به آن کشور از مسیر واخان بدهد اما آقای کرزی تا آخر نپذیرفت. وی افزوده که شنیده است که این خواست از امارت اسلامی نیز مطرح شده است».

به گفتهٔ آقای خُرم اجازۀ عبور خط ترانزیتی به پاکستان اهمیت ترانزیتی افغانستان را کاهش میدهد، این کشور را منزوی می‌کند و خطر جدا ساختن افغانستان را به وجود خواهد آورد.

در همین مورد شماری از اعضای پیشین مجلس نمایندگان افغانستان گفته‌اند که مردم این کشور اجازۀ تجاوز به قلمرو افغانستان را نمی‌دهند و در برابر این گونه حرکت ها قاطعانه می‌ایستند.

وزارت دفاع: واگذاری واخان بدخشان به پاکستان شایعه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد