وضعیت-بد-گردش-اطلاعات-در-ادارات-دولتی

نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران از وضعیت بد گردش اطلاعات در نهادهای حکومتی به ویژه در زون غرب خبر داده و می‌گویند که دسترسی به اطلاعات در جریان امسال به یک مشکل جدی مبدل شده است.

به گزارش افعان نیوز: مجیب‌ خلوتگر، رییس اجرایی نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان"نی" امروز (سه‌شنبه، ۲۰ عقرب) در نشست خبری گفت: یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که وضعیت دسترسی به اطلاعات نسبت به ۲۰ سال پسین در کشور به ویژه در زون غرب و هرات در شرایط بدی قرار دارد و حکومت هیچ گونه توجه به آن ندارد.

آقای خلوتگر افزود که در هرات سخنگویان و مسوولان ادارات دولتی به خبرنگاران دیکته می‌کنند که موضعات مورد علاقه‌ای آنان را نشر نمایند و بیشتر سخنگویان در این ولایت و ولایت‌های همجوار آن ابزار‌های تماس را به روی خبرنگاران بسته کرده و حاضر نیستند به پرسش‌ها پاسخ ارائه نمایند.

به گفته رییس اجرایی نی، بیشتر سخنگویان ادارات دولتی در هرات و زون غرب کشور، اطلاعات مورد نیاز خبرنگاران را به نام اطلاعات حساس در دسترس آنان قرار نمی‌دهند و خبرنگاران را در خلایی اطلاعاتی قرار می‌دهند. او تاکید که این امر خلاف قوانین نافذه کشور است و اطلاعات حساس و‌محرم در قانون دسترسی به اطلاعات تعریف واضح دارد.

آقای خلوتگر بیان کرد که سخنگویان ادارات دولتی در کشور و به ویژه هرات به خاطر وقت کشی، خبرنگاران را در جریان جمع‌آوری اطلاعات از یک منبع به منبع دیگر رجعت می‌دهند که این امر از لحاظ زمانی یک فشار روی خبرنگار است.

رییس اجرایی نی از عدم ارائه اطلاعات به خبرنگاران از سوی نهادهای دولتی در کابل نیز انتقاد کرده و گفت که ریاست جمهوری، وزارت دولت در امور صلح، شورای عالی مصالحه ملی، وزارت مالیه و اقتصاد همچنان شهرداری کابل به خبرنگارن به گونه درست و به موقع اطلاعات مورد نیاز خبرنگاران به دسترس آنان قرار نمی‌دهند.

او در مورد خشونت‌ها در برابر خبرنگاران در این اواخر گفت: " ما شاهد کاهش خشونت‌ها هستیم؛ اما خشونت‌ها در برابر خبرنگاران عمیق شده است. اگر سال گذشته خشونت‌ها لفظی بود ولی امسال خشونت‌ها فزیکی شده است".

آقای خلوتگر گفت؛ در چند سال گذشته از ۱۰۰ پرونده خشونت علیه خبرنگاران که از سوی افراد حکومتی صورت گرفته تنها به یک پرونده آن که یک سرباز خبرنگار آلمانی را به قتل رسانده بود، رسیدگی شده است. به باور او، معافیت و رسیدگی نگردن به پرونده‌های خشونت علیه خبرنگاران در حکومت به یک فرهنگ تبدیل شده است.

این درحالی است که چند روز قبل، یک خبرنگار در دایکندی ازسوی نیروی امنیتی مورد لوت‌و کوب شد و همچنان یک وکیل گذر بر دفتر رادیو " آرمان شهر" در کندز یوریش برده که هنوز هم حکومت در این دو مورد اقدامی نکرده است.

وضعیت بد گردش اطلاعات در ادارات دولتی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد