وقفه-در-مذاکرات؛-طالبان-منتظر-پالیسی-بایدن-هستند

هیأت مذاکره‌کنندۀ دولت می‌گوید که طالبان مذاکرات صلح را تا روشن‌شدن پالیسی ادارۀ جدید امریکا معطل کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: سه عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت، روز گذشته در ویدیو کنفرانس مشترک، طالبان را مسوول توقف مذاکرات دانستند.

محمدرسول طالب عضو هیأت مذاکره‌کننده گفت که طالبان به خاطر روشن‌شدن پالیسی یک کشور خارجی مذاکرات افغانی را معطل ساخته‌اند؛ اما مذاکره هنوز به بن‌بست نرسیده بلکه دچار رکود است.

او طالبان را به دوگانگی در حرف و عمل متهم کرد و گفت که آنان در میز مذاکرات دچار مشکل هستند.

رسول طالب گفت: رهبران طالبان آزادی زندانیان شان را از امریکا می‌خواهند. درحالیکه اگر سرنوشت زندانیان برای آنان جدی می‌بود، باید آن را در اجندای پیشنهادی‌شان می‌گنجاندند.

این عضو هیأت مذاکره کننده گفت که دلیلی برای تأخیر در بحث وجود ندارد، آنچه مطرح شده بهانه است. در واقع طالبان شجاعت صلح را ندارند.

این عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ با اشاره به اظهارات عباس استانکزی عضو هیأت مذاکره طالبان گفت که در میز مذاکرات تا کنون هیچ بحثی روی حکومت موقت صورت نگرفته است.

غلام فاروق مجروح عضو دیگر هیأت گفت که موارد پیشنهادی ما برای اجندا ۲۸ مورد زیر ۶ عنوان است. جانب مقابل ۲۲ مورد را پیشنهاد کرده که نظام اسلامی و زعامت موارد مهم برای جانب مقابل هستند. اما تاکنون تعریفی از نوع نظام ارایه نکرده‌اند.

شریفه زرمتی عضو دیگر هیأت از طالبان خواست که مذاکرات را از سر گیرند. زیرا بدون مذاکره و این روند، کشورهای دیگر مشکل را حل نمی‌کنند.

این عضو هیأت گفت که آتش‌بس اولویت اساسی در اجندای پیشنهادی ما بوده است. هر نوع مشوره از سوی مردم صورت بگیرد ما طبق آن عمل می‌کنیم.

این درحالی است که از دو هفته بدین سو، هیأت‌های دو طرف هیچ دیدار و گفت‌وگویی نداشته‌اند. هیأت مذاکره‌کننده دولت در دوحه به سر می‌برد؛ اما هیأت طالبان سرگرم دیدار از کشورهای منطقه است.

وقفه در مذاکرات؛ طالبان منتظر پالیسی بایدن هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد