پارلمان-نباید-بدون-حضور-نمایندگان-کابل-افتتاح-شود

شماری از نامزدان پیشتاز در انتخابات پارلمانی کابل خطاب به حکومت وحدت ملی اعلام نمودند که پارلمان بدون حضور نمایندگان کابل نباید افتتاح شود.

به گزارش افغان نیوز: شماری از نامزدان پیشتاز در انتخابات پارلمانی کابل امروز چهار شنبه(4، ثور) در برابر دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی در کابل با شعارهای «پارلمان بدون کابل را نمی خواهیم» و «رای مردم را به گروگان نگیرید» دست به اعتراض زدند.

جمشید نیکزاد یک تن از معترضان گفت که حکومت و کمیسیون های انتخاباتی آرای مردم را به گروگان گرفته اند و اکنون می خواهند که خلاف قانون، شورای ملی را در عدم  حضور نماینده گان مردم کابل افتتاح کنند.

وی افزود: اگر نماینده گان مردم کابل در افتتاح شورای ملی حضور نداشته باشند، انان در مقابل دروازه پارلمان تجمع کرده و اجازه افتتاح پارلمان را برای حکومت نمی دهند.

خان آقا رضایی نامزد پیشتاز پارلمانی ولایت کابل علاون کرد: حکومت تصمیم دارد که با نادیده گرفتن نماینده گان کابل، پارلمان را افتتاح کند، اما مردم این اجازه را برای شان نخواهند داد.

فدا محمد الفت صالح یکی دیگر از نامزدان پیشتاز پارلمانی کابل که در جمع معترضان حضور داشت گفت: نامزدان پارلمان و شهروندان کابل، از تاخیر اعلان نتایج نهایی پارلمان ولایت کابل به ستوه آمده اند. درحالیکه حکومت تصمیم دارد تا شورای ملی را در غیاب نمایندگان کابل افتتاح کند. این اقدام خلاف قانون و جفا به رای شش میلیون شهروند می باشد.

سلیمه نیکبین دیگر نامزد پیشتاز پارلمانی کابل با انتقاد از حکومت گفت که افتتاح شورای ملی بدون حضور ۳۳ نماینده مردم کابل، خلاف قانون است.

حاجی حفیظ جلیلی نامزد انتخاباتی کابل گفت: دلیل اعتراض نامزدان انتخابات پارلمانی کابل به گروگان گرفتن رای پاک مردم است که نهادهای انتخابات نتیجه انتخابات را اعلام نمی کنند.

این  نامزد پیشتاز تاکید کرد: مردم با صدها نوع مشکلات در انتخابات پارلمانی اشتراک کردند اما با گذشت ۶ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی تا هنوز نتیجه  چند ولایت به شمول کابل اعلام نشده است که مردم کابل میخواهند بیشتر از این با رای مردم بازی صورت نگیرد و نتیجه انتخابات کابل اعلام گردد.

جلیلی تصریح نمود: شهروندان کابل خمواهان اعلام نتایج انتخابات کابل اند و حکومت نباید پارلمان را بدون حضور نمایندگان کابل افتتاح کند و اگر نه مشروعیت پارلمانی زیر سوال خواهد گرفت.

این درحالی است که شماری از نامزدان معترض انتخابات پارلمانی کابل و حامیان آنها طی تجمع جداگانه ای خواهان ابطال آرای کابل شدند.

حسن جان دولتزی نامزد معترض از کابل در گردهمایی که از سوی نامزدان معترض و حامیان آنها برگزار شده بود گفت که به اندازه ی در کابل تقلب شده که نه تنها کمیسیون های انتخاباتی بل دادستانی نیز توانایی تفکیک آرای سیاه از سفید را ندارد.

او بدون این که از کسی نام ببرد افزود:«کسانی در فهرست ابتدایی راه یافته اند که به اساس اسنادی که ما در دست داریم رای لازم نداشتند و با استفاده از پول از سوی کمیسیون های اسبق شامل فهرست ابتدایی شده اند

دولتزی گفت:«اگر ما بدانیم که این ها به اساس رای واقعی پیشتاز هستند همین حالا برایشان تبریکی می گوییم، اما این ها با زور و زر شان راه یافته اند که برای کابلیان قابل قبول نیست».

وحیدالله احمدزی یک تن از نامزدان معترض دیگر گفت:«ما نمی خواهیم مافیا به مجلس نمایندگان راه پیدا کنند، ما اجازه نمی دهیم که شماری افراد با پول های سیاه باد آورده که به شکل نا مشروع بدست آورده اند، بیایند و از ما نماینده گی کنند

محمد ابراهیم الکوزی و عنایت الله حفیظ دو تن از نامزدان ریاست جمهوری که در این نشست حضور داشتند نیز خواهان ابطال آرای کابل شدند.

حفیظ گفت:«۷۷۰ نامزد خواهان ابطال آرا کابل هستند، ۷۰ درصد ارای کابل شمارش نشده با این وضعیت چگونه باشنده گان کابل همچو انتخابات را بپذیرند»

بر اساس تقویم انتخاباتی، قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات پارلمان، در ۱۹ عقرب و نتایج نهایی آن در ۲۹ قوس ۱۳۹۷ اعلام شود؛ اما با گذشت حدود شش ماه پس از برگزاری انتخابات، هنوزهم نتایج نهایی تمامی ولایت‌ها اعلان نشده است.

 اين درحاليست که کمیسیون شکایات انتخاباتی، دو روزقبل گفته بود که نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولايات باقيمانده به استثنای کابل، درخلال هفته جاری اعلام خواهد شد.

پارلمان نباید بدون حضور نمایندگان کابل افتتاح شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد