پاسخ-کمیسیون-مستقل-انتخابات-به-احزاب-سیاسی

در اعلامیه ی کمیسیون مستقل انتخابات آمده است که خواست احزاب سیاسی مبنی بر تغییر نظام انتخاباتی، امکان دارد برگزاری انتخابات سال ۱۳۹۷ را با تاخیر مواجه سازد.

به گزارش افغان نیوز: در این اعلامیۀ که امروز دوشنبه(7 حوت) از سوی کمیسیون مستقل انتخابات نشر شده، آمده که "تغییر نظام انتخاباتی در این برهه حساس زمانی، آمادگی‌های برای انتخابات پیش‌رو را به شدت متاثر ساخته و امکان می‌رود برگزاری انتخابات در سال ۱۳۹۷ را با تاخیر مواجه سازد."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده بود که انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ ۱۶ سرطان سال آینده برگزار خواهد شد اما به تازگی مقامات این نهاد اعلام کردند ممکن است این انتخابات با کمی تاخیر برگزار شود.

در اعلامیه امروزی این کمیسیون نیز بدون مشخص شدن ماه و روز آمده که این کمیسیون متعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال ۱۳۹۷ می‌باشد مشروط به این که بودجه مورد ضرورت این روند در زمان معینه آن فراهم و امنیت روند تامین گردد.

کمیسیون همچنین تاکید کرده که این نهاد در روند انتخابات به گونه دوامدار با احزاب سیاسی مشورت خواهد کرد و از معرفی نمایندگان دایمی آنها برای آگاهی از امور انتخابات استقبال می‌کند.

دو روز پیش شماری از احزب و جریان‌های سیاسی افغانستان خواستار تغییر نظام انتخاباتی پارلمان به از سیستم 'رای واحد غیرقابل انتقال ' به 'نظام تناسبی ' شدند. هدف این خواسته احزاب، تثبیت سهم و نقش احزاب در پارلمان خوانده شده است.

رهبران و نمایندگان حدود ۲۰ حزب و جریان سیاسی از جمله حزب جمعیت، حزب اسلامی (حکمتیار)، حزب جنبش و حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در اعلام این خواست اشتراک داشتند.

محی‌الدین مهدی، به نمایندگی از احزاب سیاسی در این نشست گفت که به منظور جلوگیری از هدر رفتن آرای مردم، برای احزاب سیاسی و ائتلاف‌ها "آرای هر حوزه در درون فهرست‌ها قابل انتقال باشد".

این احزاب همچنین تاکید کردند که انتخابات پارلمانی باید تا اوایل میزان سال آینده برگزار شود.

پاسخ کمیسیون مستقل انتخابات به احزاب سیاسی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد