پافشاری-نامزدان-انتخابات-ریاست-جمهوری-و-لج‌بازی-ارگ

ارگ درحالی از نهادهای مسوول خواست تا به گردهم‌آیی‌های کمپاینی توجه کنند که شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور «اسبق» یاد کرده است.

به گزارش افغان نیوز: شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری پس از برگشت از کنفرانس صلح لاهور و گفتگو با مقامات پاکستانی، امروز سه شنبه(4، سرطان) در غازی استدیوم شهر کابل همایش اعتراضی خویش را برگزار کردند.

در قطع‌نامه شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور «اسبق» یاد شده است؛ زیرا به گفته نامزدان معترض، دوره کار محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور منتخب در اول جوزای امسال به پایان رسید و مطابق حکم ماده ۶۱ قانون اساسی دیگر رییس جمهور نیست.

نامزدان معترض در این قطع‌نامه یادآوری کرده‌اند؛ در صورتی که محمداشرف غنی قصد دارد به عنوان رییس جمهور «سرپرست» به کارش ادامه دهد، در آن صورت از نامزدی خود در انتخابات ششم میزان بگذرد.

آن‌ها هم‌چنان خواستار تشکیل حکومت «سرپرست» هستند و در قطع‌نامه خود گفته‌اند که برای محدودساختن صلاحیت این حکومت، بایستی یک میکانزم روشن وضع شود و در سایه نظارت نامزدان و دیگر نهادهای مرتبط به انتخابات، زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند.

در قطع‌نامه نامزدان معترض، بر جلوگیری از استفاده محمداشرف غنی از امکانات دولتی به منظور «کمپین» انتخاباتی تأکید شده است.

هم‌چنان این نامزدان خواستار لغو تمامی تصامیم و اقدامات محمداشرف غنی پس از اول جوزای امسال در زمینه عزل و نصب مقامات و اعطای قراردادها هستند.

شورای نامزدان در قطع‌نامه خود ضمن تأکید بر انجام اصلاحات انتخاباتی، از محمداشرف غنی خواسته است که به «دخالت» خود در امور انتخابات پایان دهد.

این نامزدان، بعضی از سیاست‌های محمداشرف غنی را «نفاق‌افکنانه» توصیف کرده‌اند و خواستار توقف این‌گونه سیاست‌ها شده‌اند.

نامزدان در قطع‌نامه خویش صلح را یک ضرورت مبرم و اساسی مردم معرفی کرده و از آن حمایت کردند.

این درحالی است که شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در یک پیام تصویری که به رسانه‌ها فرستاده است، از نهادهای مسوول خواست تا به گردهم‌آیی‌های که ماهیت کمپینی دارد، توجه کنند.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری در ادامه گفته است که یکی از خصلت‌های حکومت‌های مردم‌سالار وجود زمینه‌ی بیان آزادانه دیدگاه‌های شهروندان است. بنابراین حکومت از راه‌اندازی گردهم‌آیی‌ها استقبال می‌کند و سخنان نامزدان را نیز شنیده است اما این بیانات حرفی تازه نداشته است.

پافشاری نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و لج‌بازی ارگ

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد