پاکستان-بازار-خود-در-افغانستان-را-از-دست-می‌دهد

مسوول گمرک پاکستان درگذرگاه تورخم می‌گوید که  ممکن است کالاهای پاکستانی برای همیشه‌ بازار افغانستان را از دست بدهند

به گزارش افغان نیوز؛ یکی از مسولان گمرکی پاکستان در مرز تورخم هشدار داده است که با مسدودماندن این گذرگاه‌ها، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را برای همیشه از دست بدهند، زیرا تاجران افغانستانی اقدام به واردات اقلام ضروری از ایران‌ کرده‌اند.
رسانه دان‌نیوز پاکستان نگاشته است که بیش از ۱۰۰ موتر باربری مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاهای فاسدشدنی از تورخم به پیشاور بازگشته‌اند.
مجیب‌الله شینواری، مسوول ترخیص گمرک پاکستان به دان‌نیوز گفته است « به‌دلیل تنش‌های مرزی بین پاکستان و ایران و همچنین عدم علاقه‌ی بخشی از مقام‌های پاکستانی به تسهیل سیاست ویزا برای رانندگان افغانستان، گفت‌وگوها برای بازگشایی تورخم کاهش یافته است».
وی اضافه کرده است که تعدادی از رانندگان اهل افغانستان و دستیاران آنان با ویزای معتبر در پاکستان در ترافیک گیرمانده‌اند و موترهای حمل‌ونقل برخی از پاکستانی‌ها با وجود داشتن مدارک مورد نیاز در آن‌سوی مرز متوقف شده است.
این مقام گمرک پاکستان اشاره کرده است، مسدودماندن گذرگاه‌ها میلیاردها روپیه خسارات داشته است.
آقای شینواری، هشدار داده است که کالاهای پاکستانی ممکن است برای همیشه بازار افغانستان را به دیگر همسایگان افغانستان ببازد، زیرا تعداد زیادی از تجار افغانستان قبلا برای اقلام ضروری به همتایان ایرانی خود سفارش داده‌اند.
با گذشته یک هفته از مسدود شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بابری، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این مورد می‌گویند که محدودیت‌ها در بخش تجارت به زیان دو طرف بوده و نیاز است تا کابل و اسلام‌آباد در این زمینه به توافق برسند.
مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان محدودیت‌ها در بخش تجارت میان کابل و اسلام‌آباد را به زیان دو کشور دانسته و بر حل چالش‌های موجود در این زمینه تاکید دارند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ا.ا در واکنش به مسدود شدن مرز تورخم گفته است که این گذرگاه نخست از سوی مرزبانان پاکستانی مسدود شده و مسوولان هر دو کشور برای بازگشایی این گذرگاه در حال گفت‌وگو هستند.
آقای مجاهد گفته است که بازرگانان و مریض‌های ما با مشکلات مواجه هستند. و این مشکلات از طرف اسلام‌آباد ایجاد شده، در همین رابطه گفتگو بین دو کشور جریان دارد.
محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به آژانس افغان نیوز گفته است که با بسته شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بازرگانی، روزانه یکصد هزار دالر زیان برای بازرگانان وارد می‌شود.
آقای مومند تاکید کرد که حکومت موقت پاکستان در تجارت با افغانستان باید مطابق اصول بین‌المللی و توافق اپتا عمل نماید. او بیان داشت که مسوولان این اتاق در مورد گذرگاه تورخم و بعضی گذرگاه‌های دیگر با مقام‌های پاکستان دیدارهای به منظور حل مشکلات بازرگانان داشته اند اما؛ تا اکنون نتیجه مثبت نداشته است.
معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که حکومت موقت پاکستان در مدت یک هفته ۶ بندر تجارتی میان افغانستان و پاکستان را مسدود نموده که این امر سبب زیانمند شدن بازرگانان شده است.
آقای مومند از مقام‌های پاکستانی خواست تا زمان حل این مسئله و حل مشکلات پاسپورت رانندگان موترهای بابری کشور، حکومت موقت پاکستان باید از طریق تذکره الکترونیکی به آنان اجازه تردد بدهد. 
آگاهان مسائل اقتصادی به این باور‌اند که باید داد و ستد افغانستان با کشور‌های منطقه از راه‌های بدیل افزایش یابد.
عبدالبصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی در مورد مسدود ماندن گذرگاه تورخم می‌گوید که حکومت سرپرست باید راه بدلیل تجارت را جستجو نماید چون؛ پاکستان همواره مشکلات سیاسی با مسئله مهاجران و بازرگانان کشور پیوند می‌دهد.
آقای رشتیا افزود که این مشکل تنها چالش امروز بین پاکستان و افغانستان نیست و هراز گاهی که روابط سیاسی میان دو کشور تیره ‌می‌شود، اسلام‌آباد فشار را بالای مهاجران و بازرگانان افغانستان وارد می‌کند.
ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی در این زمینه می‌گوید که حجم تجارت میان کابل و آسلام‌آباد زیاد بوده و نباید مسایل سیاسی و  امنیتی تاثیر منفی بر تجارت میان دو کشور داشته باشد.
 از سوی هم، شماری از بازرگانان کشور می‌گویند که بسته‌شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بازرگانی سبب شده تا بیش‌تر میوه تازه و سبزیجات افغانستان در این مسیر فاسد شود.
آنان از مقام‌های حکومت سرپرست خواست که در گفتگو با مقام‌های پاکستانی این مشکلات را به گونه‌‌ای اساسی حل نمایند.
این در حالی است گذرگاه تورخم شنبه گذشته، پس از آن بسته شد که مقام‌های پاکستان داشتن پاسپورت و ویزا را برای رانندگان موترهای باربری افغان الزامی اعلام نمود.

 

آژانس افغان نیوز - رحمت کریمی
 

پاکستان بازار خود در افغانستان را از دست می‌دهد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد