پاکستان-بر-کالاهای-ترانزیتی-افغانستان-محدودیت-وضع-کرده-است

وزارت مالیه‌ امارت اسلامی می‌گوید که پاکستان بر خلاف قوانین بین‌المللی ترانزیت، بر کالاهای ترانزیتی افغانستان محدودیت وضع کرده است.

به گزارش‌ افغان نیوز؛ این وزارت روز گذشته (چهارشنبه، ۱۴ جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این محدودیت برای تاجران افغانستان مشکلاتی ایجاد کرده است.

وزارت مالیه‌ در عین حال گفته است که این وزارت در زمینه‌ ترانزیت برای تاجران سهولت‌های متعددی ایجاد کرده است. 

طبق اعلامیه، افزایش دوره زمانی انتقال کالا از گمرک مبدأ الی گمرک مقصد و معاف‌شدن جرایم مالیاتی بخشی از این سهولت‌ها گفته شده است.

این وزارت از پاکستان خواسته است که مطابق اصول بین‌المللی ترانزیت، به‌جای وضع محدودیت بر اموال ترانزیتی افغانستان، تسهیلات ایجاد کنند تا «دو کشور در فضای اصول بین‌المللی و همسایه‌داری خوب روابط تجاری مثبتی داشته باشند».

روز گذشته مسوولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری نیز در نشستی خبری گفتند که وضع تعرفه‌های تجارتی بر کالاهای ترانزیتی تاجران افغان از سوی پاکستان خلاف قوانین بین‌المللی است.

محمد یونیس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفت که افغانستان با تمام کشورهای جهان روابط اقتصادی دارد و کشور پاکستان نباید از کالاهای تاجران افغان تعرفه‌های تجارتی در یافت نماید.

این در حالی است که پنج‌صد کانتینر اموال تاجران افغان که از اندونیزیا و مالیزیا از بندر کراچی به افغانستان انتقال داده می‌شد در بندر کراچی متوقف وبه بندر چابهار این فرستاده شده است.

در حال حاضر ۳۰ درصد ترانزیت اموال تاجران افغان از طریق بندر کراچی صورت می‌گیرد و متباقی آن از طریق آسیای مرکزی انجام می‌شود.

 

 

 

 

پاکستان بر کالاهای ترانزیتی افغانستان محدودیت وضع کرده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد