پاکستان-دشمن-مشترک-افغانستان-و-مردم-بلوچستان-است

در روز اشغال منطقه بلوچستان از سوی ارتش پاکستان؛ شماری از محققین و مردم بلوچ میگویند که پاکستان دشمن مشترک افغانستان و بلوچ ها میباشد.

به گزارش افغان نیوز: باشندگان منطقه بلوچستان 27 مارچ را به عنوان روز اشغال کشور شان توسط ارتش پاکستان دانسته و این روز را یک ایام سیاه میدانند.

در این مورد امروز دوشنبه (7حمله) در کابل نیز شماری از محققین و نمایندگان مردم بلوچ مراسمی را برگزار کرده و از عملکرد حکومت افغانستان مبنی بر عدم حمایت از بلوچ ها انتقاد کردند.

بلوچستان در یازده اگست سال 1947 میلادی درست سه روز قبل از استقلال پاکستان آزاد شد، اما آزادی این کشور تنها هشت ماه دوام آورد و در سال 27 مارچ سال 1948 میلادی ارتش پاکستان بر مناطق بلوچستان حمله کرده و این منطقه را تحت تصرف خود درآورد.

عبدالله هیواد رئیس مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان نوین میگوید که در حال حاضر پاکستان، ایالت بلوچستان را به یک پایگاه نظامی بزرگ تبدیل کرده و زندگی مردم بلوچ در آن مناطق با مشلات زیاد همراه است.

وی افزود که روزانه ده هاتن از سوی ارتش پاکستان از بین برده میشوند، اما جامعه جهانی و سازمان ملل نیز نمیخواهند که صدای مردم بلوچ را بشنود.

به باور آقای هیواد با اینکه مردم آزادی خواه بلوچ هنوز در مقابل ارتش پاکستان مبارزه مسلحانه دارند، اما افغانستان به عنوان کشور مادر هیچگاه از مردم بلوچ حمایت نکرده است و این امر نگران کننده است.

همچنان هیواد بیان داشت که مردم بلوچ هنگامی که از آن سوی خط دیورند فرار کرده و به افغانستان می آیند، در این جا به چشم یک خارجی دیده میشود و به آنها تابعیت افغانستان داده نمیشود.

هیواد میگوید که در حال حاضر در ولایات زابل و فراه نزدیک به 35هزار فامیل بلوچ زندگی میکنند که بدون تابعیت هستند.

مناطق قبایلی بلوچستان در سال 1749 میلادی متحد شدند و تحت فرمان نصیر خان بلوچ یک حکومت متحد را شکل داد که این حکومت تا سال 1994 دوام داشت، اما بعد از آن به دلیل مداخلات بیرونی به سه قسمت تقسیم گردید.

در حال حاضر بلوچستان غربی جزئیاز خاک ایران به شمار میرود،  بلوچستان شمالی مربوط افغانستان است و بخش بزرگ از بلوچستان تحت کنترل ارتش پاکستان می باشد.

در این برنامه عبدالستار پردلی که به نمایندگی از مردم بلوچ افغانستان صبحت میکرد گفت که باید دولت افغانستان متوجه باشد و پاکستان دشمن مشترک مردم افغانستان و منطقه بلوچستان است.

وی گفت که مردم آزادی خواه بلوچ تا کنون پنج مرحله جنگ را با پاکستان سپری کرده است که آخرین مورد آن در سال 2005 میلادی آغاز شد.

به باور وی در این اواخر، حکومت پاکستان به اختطاف و قتل سران مردم بلوچ آغاز کرده است و تا کنون 35 هزار بلوچ مفقود هستند و دولت پاکستان بهانه میکند که افراد مفقود شده به افغانستان رفته اند.

همچنان در پیام هربیار ماری رهبر آزادی خواه بلوچ  آمده است که مردم بلوچ صلح جهانی را خواهان است.

رهبر بلوچ های آزادی خواه در پیام خود بر ادامه مبارزه اش تاکید کرده و گفته که است که اجازه نمیدهد، پاکستان از نیت مردم سو استفاده نماید.

 

 

پاکستان دشمن مشترک افغانستان و مردم بلوچستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد