پاکستان-نباید-دروازه-صلح-پنداشته-شود

مرکز مطالعات استراتژیک و منطقوی به اساس یافته های سه ماه شان در ۶ ولایت کشورمی گوید که حکومت افغانستان برای پایان دادن جنگ، برتفاهم میان افغان ها تمرکز نماید و پاکستان نباید به عنوان دروازه ی اساسی صلح پنداشته شود.

به گزارش افغان نیوز: عبدالباقی امین، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک و منطقوی امروز شنبه (9 – قوس) در نشست خبری پیرامون«بن بست صلح درکشور و راه بیرون رفت» گفت:«بربنیاد یافته های این سروی، 82،81 درصد از شخصیت های فعال و سایر نخبه گان به این باور هستند که جنگ جاری درکشور جهت برنده ندارد و پایان این جنگ با صلح امکان پذیر است».

آقای امین افزود، اینکه تلاش های صلح چرا تا اکنون موفق  نبوده است گفت، 67،06 درصد مردم عامل این ناکامی را عدم موجودیت ارادهء واقعی حکومت برای آوردن صلح پنداشته اند.

وی علاوه نمود که جنگ نیابتی در کشور جریان دارد و 73 درصد از مردم معتقد اند که درحال حاضر افغان ها از صلاحیت صلح به معنای واقعی آن برخوردار نیستند.

به گفته آقای امین، به اساس یافته های این سروی، 65،55 درصد از شخصیت های فعال، استادان دانشگاه و سایر نخبه گان به این باور اند که پاکستان نمی تواند طالبان را به مذاکرات صلح حاضر نماید، اما در این مورد نقش کمک کننده را ایفا کرده می تواند.

وی خاطرنشان ساخت، 90 درصد از شخصیت های فعال و نخبه گان کشور با طرح تفاهم بین‌الافغانی برای موفقیت پروسه صلح، موافقت کرده اند. او می گوید که شورای عالی صلح نقش میانجی واقعی در گفتگوهای صلح را ایفا کرده نمی تواند.

از سوی هم، محمد ناطقی، سفیر پیشین افغانستان در لیبیا همچنان گفته است که شورای عالی صلح افغانستان کارنامه درست ندارد اما گروه طالبان با این وضعیت صلح نمی نماید.

ناطقی علاوه نمود که راه حل نظامی، برای آوردن صلح و ثبات در کشور، کارساز نبوده و این رویش خیانت برای مردم است.

رئیس مرکز مطالعات استراتژی و منطقوی می گوید که هرچند جنگ کنونی درکشور زیر عنوان "جنگ با خارجی ها" جریان دارد اما جهت اصلی و قربانیان جنگ افغان ها اند.

قابل ذکر است که مرکز مطالعات استراتژیک و منطقوی، صلح را یک قضیه ملی عنوان کرده و در اعلامیه شان بیان داشته است که ابتکار آن را نیز افغان ها باید در دست داشته باشند.

در این اعلامیه آمده است که با پروسهء صلح به عنوان پروژه برخورد صورت نگیرد و استفاده سیاسی از آن، جلوگیری شود.

این درحالی است که جهت گیری های احزاب و سیاسیون پیشین درحکومت، به شعارهای آوردن صلح و امنیت و انتقادات بلند از رویکرد حکومت وحدت ملی سرخط اخبار رسانه های ملی و بین‌المللی در کشور قرار گرفته است.

پاکستان نباید دروازه صلح پنداشته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد