پدرام-ما-از-طریق-حکومت-نامشروع-با-طالبان-مذاکره-نمی‌کنیم

رهبر کنگره ملی افغانستان می‌گوید؛ آنهایی که به صورت آشکار برای مردم دروغ گفتند و ضمن سوگند وفاداری، قانون اساسی را نیز نقض کردند، اکنون حق نمایندگی از مردم را ندارند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالطیف پدرام، رهبر کنگره ملی افغانستان، روز یکشنبه( 25، جوزا ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که برای بیرون رفت از این بحران باید سه تعدیل اساسی در نظر گرفته شود؛ زیرا آقای غنی و عبدالله نمی‌توانند تصمیم گیرنده مردم افغانستان باشند.

آقای پدرام بیان کرد؛ در قدم اول باید دقت نماییم که چگونه جلوی فروپاشی را پس از خروج نیروهای امریکای در کشور بگیریم تا جنگ‌های داخلی، قومی و مذهبی صورت نگیرد. به گفته وی، نیروهای ملی باید جستجو کنند که چه راه بدیلی می‌تواند به‌جای حضور امریکایی‌ها در کشور مفید باشد.

آقای پدرام اظهار داشت: دومین گزینه بدیل سیاسی است که باید ایجاد شود؛ زیرا حکومت غنی و عبدالله مشروعیت سیاسی نداشته و از طریق جعل، تقلب و معامله به قدرت رسیده اند. بنابراین، برای گفتگو های صلح از طریق شورای مصالحه وارد مذاکرات نخواهیم شد و دنبال تشکیل کمپوزیسیون جدید هستیم تا با طالبان گفتگو کنیم.»

وی تصریح نمود؛ منظورم از راه بدیل سیاسی این است که در سطح منطقه‌ای گرفتار بحران و جنگ داخلی نشده و از سوی امریکا پرتاب نشویم. بدیل سیاسی باعث می‌شود، مردم از بحث های که با طالبان ادامه دارد، مطلع شوند و همچنان ارزش ها موجود، منتفی نشود.

رهبر کنگره ملی افزود: اشرف غنی به دنبال یک دولت کاملا متمرکز است، تا استبداد نا تمام دوره عبدالرحمن خان را تکمیل کند. بنابراین، توافقنامه‌ای که صورت گرفته غیر قابل قبول بوده و حکومت کنونی مشروعیت ندارد.

آقای پدرام همچنان روی نظام "جمهوری دموکراتیک فدرالی" تاکید کرد و گفت که تنها نظام فدرال می تواند کشور را از بدبختی نجات دهد؛ زیرا بدون تغییر ساختار نظام، از حقوق زنان، کار و اشتغال جوانان و عدالت قومی و طبقاتی خبری نخواهد بود.»

رهبر کنگره ملی اظهار داشت؛ امنیت افغانستان زمانی تامین خواهد شد که ایالت های متحده، جمهوری متحده در افغانستان وجود داشته باشد و همچنان پارلمان محلی، پولیس محلی و نیروی نظامی محلی ایجاد شود.

وی پیشنهاد کرد، سیاسیون کشور باید برای ایجاد یک ساختار، روی دولت موقت کار کنند و قانون اساسی را تنظیم و پس از آن وارد انتخابات شوند. از این‌رو باید گفتگو با طالبان و این‌که با چه قوانین وارد مذاکره شویم، باید مشخص گردد.

رهبر کنگره ملی افغانستان در اخیر خاطر نشان کرد، پروسه صلح در گیرو چند تن از سیاسیون قرار دارد و همه‌ای اقشار جامعه حضور نداشته و مافیاهای کرسی تصمیم گیرندگان هستند.

این درحالی است که ارگ ریاست جمهوری گفته است که دولت افغانستان با درخواست قطر موافقت کرده و به‌زود ترین فرصت، نخستین نشست بین الافغانی در دوحه برگزار خواهد شد.

قطر، میزبان مذاکرات چند دوره‌ای ایالات متحده امریکا و طالبان و همچنان محل نشست رهبران افغان با طالبان بوده و اکنون قرار است به‌زودی نشست گفتگو های بین الافغانی نیز در این کشور برگزار گردد.

پدرام: ما از طریق حکومت نامشروع با طالبان مذاکره نمی‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد