پرسش-اتحادیه-اروپا-نماینده-زنان-در-هیأت-گروه-طالبان-کجاست-

نماینده ویژه اتحادیه اروپا از گروه طالبان پرسیده است که وقتی از ترکیب هیأت مذاکره‌کننده طرف مقابل گپ می‌زنید، پس نماینده زنان در هیأت مذاکره‌کننده‌شان کجاست؟

به گزارش افغان نیوز: رولاند کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا پس از آن‌ که طالبان همه‌شمولیت هیأت مذاکره‌کننده دولت را زیر سوال بردند، از این گروه پرسیده است که نماینده زنان در هیأت مذاکره‌کننده‌شان کجاست؟

رولاند کوبیا خطاب به گروه طالبان در توییتی گفته است که شما در جنگ مانند صلح، نیازی به انتخاب حریف خود ندارید.

وی به طالبان گفته است که گپ زدن در مورد ترکیب هیأت مذاکره‌کننده طرف مقابل، خوب است اما باید بپذیرید که دیگران هم حرفی برای گفتن دارند و می‌توانند بررسی کنند که آیا مذاکره‌کننده‌گان شما از جامعه‌شان نماینده‌گی کرده می‌توانند یا خیر.

 نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان خطاب نوشته است :« به عنوان مثال، زنان در [هیأت مذاکره‌کننده شما] کجا هستند؟»

در همین حال، ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح شام امروز (شنبه، 9 حمل) در رشته‌تویتی نوشته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان بعد از مشوره‌ی گسترده با اقشار مطرح و تأثیرگذار جامعه‌ی افغانی ایجاد شده و همه‌شمول بودن آن به دولت افغانستان تعلق دارد، نه به گروه طالبان.

گروه طالبان معرفی هیأت گفت‌وگوکننده صلح از سوی حکومت را خلاف موافقت‌نامه‌ی صلح با امریکا و « موقف اصولی» این گروه عنوان کرده و گفته است موضع‌شان از ابتدا این بود که حکومت تنها می‌تواند به عنوان یکی از جهت‌های افغانی در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کند.

طالبان گفته‌اند که تنها با هیأتی گفت‌وگو می‌کنند که «بر اساس توافقات انجام‌شده و معیارهای وضع‌شده» تشکیل شده باشد.

این درحالی است که هیأت گفت‌وگوکننده دولت به شمول پنج زن، ۲۱ عضو  دارد و محمدمعصوم استانکزی، رییس پیشین امنیت ملی به عنوان رییس آن گماشته شده است.

پرسش اتحادیه اروپا: نماینده زنان در هیأت گروه طالبان کجاست؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد