پرسش-علما-از-طالبان-تا-دیروز-دشمن-امریکا-بودید،-امروز-چه-

عالمان دین با طرح پرسشی می‌گویند که طالبان پیش از توافقنامه صلح با امریکا در برابر نیروهای خارجی به نام جهاد می‌جگیدند؛ اما اکنون با امریکا صلح کرده و علیه مردم و نیروهای دفاعی کشور به نام چه می‌جنگند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالصمد منیب، رییس علمای حزب اسلامی افغانستان، دیروز( یک‌شنه، 26 اسد) در نشست خبری که از سوی «انجمن مردمی عمل» در پیوند به صلح افغانستان برگزارش شده بود، گفت که در حال حاضر موضع طالبان ادامه جنگ در کشور است و به صدای صلح خواهی مردم توجه ندارند؛ اما شماری هم در این گروه خواستار پایان جنگ و صلح است و از ویرانی کشور خسته شده اند.

آقای منیب تاکید کرد که پرسش اساسی از گروه طالبان این است که پیش از توافقنامه صلح با امریکا در برابر نیروهای خارجی به نام جهاد می‌جگیدند؛ اما اکنون با امریکا صلح کرده علیه مردم و نیروهای دفاعی و امنیتی کشور به نام چه می‌جنگند.

او گفت: «از گروه طالبان می خواهیم که افغان کشی و برادر کشی را به نام جهاد بس کند و جنگ کنونی آنها در برابر نیروهای امنیتی و مردم افغانستان تنها برای کسب امتیاز بیشتر در میز مذاکرات است».

رییس علمای حزب اسلامی افغانستان افزود که برخی از سران حکومت که در قدرت هستند، به دلیل ترس از دست دادن قدرت و چوکی، صلح را نمی‌خواهند؛ ولی شماری هم هستند که برای آینده‌ای با ثبات افغانستان خواستار صلح در کشور اند.

آقای منیب بیان کرد که در ترکیب هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان کسانی شامل هستند که با ادبیات اسلامی و سیاسی آشنایی ندارند و باید در ترکیب این هیأت افراد شایسته، متخصص و دارای اهلیت که بتواند از حقوق مردم افغانستا دفاع کنند، شامل شوند.

گل آغا حسنی صاحب زاد، رییس انجمن مردمی عمل نیز در این نشست گفت که امریکا برای تامین صلح در افغانستان 18 ماه تلاش کرد؛ اما تاکنون در کشور صلح تامین نگردیده بلکه خشونت‌ها و جنگ افزایش یافته است.

آقای صاحب زاده تاکید کرد که زندانیان گروه طالبان آزاد شد ولی خشونت‌ و جنگ‌ها در برابر مردم افغانستان کاهش نیافته و روزانه تا 200 نفر در این جنگ‌ها کشته می‌شوند. به گفته او؛ مذاکرات بین الافغانی باید به زودترین فرصت آغاز و آتش بس سراسری در کشور تامین شود.

جنرال طاقت، از نظامی پیشین هم گفت که تامین صلح در افغانستان دشوار است؛ چون مخالفان دولت، حضور نیرهای خارجی در افغانستان، دخالت کشورهای منطقه و حکومت چهار جانب قضیه‌یی جنگ و صلح افغانستان  است که تامین صلح را پیچیده کرده اند.

در اخیر، انجمن مردمی عمل با نشر قطعنامه‌ای گفت که پروسه صلح افغانستان نیازمند  یک میانجی‌گری مردمی و بی طرف مانند جرگه مردمی است تا در جریان مذاکرات به طرف‌های جنگ مشوره و از پروسه صلح قاطعانه حمایت کند. در قطعنامه آمده است که باید این میانجی‌گری مردمی دارای صلاحیت اجرایی باشد.

این درحالی است که رییس جمهور غنی در آخرین روزکاری جرگه مشورتی صلح وعده سپرد که تا سه روز دیگر 400 زندانی گروه طالبان آزاد و گفتگوهای بین الافغانی آغاز می‌شود؛ اما از وعده رییس جمهور یک هفته می‌گذرد ولی تا کنون مذاکرات آغاز نشده است.

پرسش علما از طالبان: تا دیروز دشمن امریکا بودید، امروز چه؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد