پروسه-صلح-افغانستان،-پروژه-است

سفیر پیشین طالبان در پاکستان اظهار داشت که مردم خواهان صلح دایمی و پایدار اند اما در افغانستان، پروسه صلح به پروژه صلح تبدیل شده است.

به گزارش افغان نیوز: مولوی عبدالسلام ضعیف، سفیر پیشین طالبان در پاکستان امروز یکشنبه (5 – قوس) در نشست خبری پیرامون تحلیل و راه حل ها گفت:«مقامات و سران حکومت افغانستان پروسه صلح را به پروژه صلح تبدیل کرده اند اما برای تامین امنیت، صلح سرتاسری و پایدار، حکومت صلح را باید از حالت پروژه ی و بازی های سیاسی بیرون کند.

آقای ضعیف افزود، یگانه راه آوردن صلح، امنیت و خارج شدن از بی ثباتی و ناهنجاری های حاکم در درون دولت این است که حکومت افغانستان باید استراتژی نظامی را به استراتژی سیاسی مبدل سازد.

وی نبود عدالت را عامل اساسی جنگ و بی ثباتی در کشور عنوان کرده و می افزاید، حدود 37 هزار زندانی در زندان های افغانستان اکنون به دلائیل نا معلوم و عدم اجرای عدالت زندانی هستند.

وی حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان را خوشبینانه ندانسته اظهار داشته است که حضور نیروهای خارجی خصوصا امریکا قابل قبول مردم افغانستان نبوده و صلح و امنیت هیچگاهی تامین نخواهند شد.

از سوی هم خوشحال روحی، رئیس جریان محور مردم افغانستان می گوید:«چندین سال است که مسوولان و سران حکومت درمورد صلح و امنیت کشور با مخالفان مسلح دولت صحبت دارند اما هیچ نوع جنبه عملی در پی نداشته و جنگ پایان یافتنی نیست.

وی علاوه نمود، جنگ و نا امنی اکنون از کنترول حکومت خارج شده است، تا زمانی که در چارچوب گفتمان و اجماع ملی تفاهم و توافق صورت نگیرد، آوردن صلح ممکن نیست.

رئیس محور مردم افغانستان انتخابات را تنها راه تمثیل حاکمیت ملی و ضامن مشروعیت و قانون نظام عنوان کرده، اضافه نمود؛ اجرای قانون در جهت برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی که از وقت آن نیز گذشته است، سلامت دولت و مشارکت حاکمیت ملی را تمثیل نموده و تاخیر در برگزاری انتخابات زمنیه سازی برای فساد و قانون شکنی می گردد.

وی تاکید ورزیده است که حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات، هرچه زودتر انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی را باید برگزار نماید.

همچنان رئیس محور مردم افغانستان خاطرنشان ساخت، حکومت باید از دخالت در امور کاری کمیسیون انتخابات دست برداشته، امنیت و بودجه انتخابات را تامین نماید.

این درحالی است که شمارزیادی از سران احزاب سیاسی و مقامات پیشین در حکومت افغانستان خلاف رویکرد حکومت وحدت ملی بوده، اظهار میدارند که حکومت، منافع ملی را محدود به منافع قومی، شخصی، سیاسی و حزبی شان نسازند.

پروسه صلح افغانستان، پروژه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد