پروسه-صلح-بین-الافغانی-نباید-به-تاخیر-بیافتد

رییس جمهور ازبکستان در کنفرانس بین المللی تاشکند گفت که پروسه صلح بین الافغانی نباید به تاخیر بیافتد، زیرا تاخیر آن باعث جان باختن تعداد زیادی از مردم این کشور خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: در این کنفرانس که مقامات عالی رتبۀ شمار زیادی از کشورهای منطقه و جهان و سازمان های بین المللی حضور داشتند، ابتدا شوکت میرضیایف رئیس‌ جمهور ازبکستان سخنرانی کرد و گفت که این کنفرانس تلاش مشترک افغانستان و ازبکستان است و ادامۀ کوشش منطقی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان با همکاری جامعه بین المللی می باشد.

وی افزود: باور کامل دارم که امروز ما می توانیم بالای یک مشکل حاد منطقه و جهان یعنی جنگ در افغانستان، بحث های سازنده را انجام دهیم و یک راه حل مشترک برای این جنگ ۴۰ ساله، دریابیم.

میرضیایف گفت که شعلۀ جنگ از بیرون بالای مردم افغانستان تحمیل شده است و این انتخاب آنان نیست. در جریان سال های جنگ، صدها هزار انسان صلح دوست، قربانی و مجبور به مهاجرت گردیدند.

رئیس جمهور ازبکستان تصریح کرد: مردم افغانستان از جنگ، مشکلات و محرومیت خسته شده اند و می خواهند و تلاش دارند که به این دشمنی ها نقطۀ پایان گذاشته شود و زندگی صلح آمیز و مرفه به کشور شان برگردد.

وی گفت که من کاملاً متیقن هستم که افغان ها، توانایی، فهم و شجاعت دارند و سزاوار هستند که زندگی جدید صلح آمیز را آغاز کنند و با استفاده از آن برای خوشبختی کودکان و نسل های آیندۀ خویش، جد و جهد نمایند.

میرضیایف خاطرنشان کرد: دولت ها و مقامات عالی رتبۀ سازمان های بین المللی که در این کنفرانس حضور دارند، می توانند و باید نقش تعیین کننده برای کمک در برقراری صلح در افغانستان ایفا نمایند که از مدت زیادی از جنگ رنج می برد.

وی با اشاره به روابط دیرینه، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور گفت که امروز ازبکستان و افغانستان مناسبات نزدیک سیاسی، تجارتی، اقتصادی و فرهنگی دارند.

رئیس جمهور ازبکستان گفت که امنیت افغانستان، امنیت ازبکستان است و محور ثبات و رفاه منطقه و آسیای مرکزی و جنوبی می باشد. وی افزود: ما باید به تروریستان بین المللی اجازه ندهیم که افغانستان را به پناهگاه امن شان مبدل سازند.

وی ضمن اینکه از تمام کشورهای جهان خواست تا از تلاش های صلح این کشور برای افغانستان حمایت کنند، تاکید کرد که پروسه صلح بین الافغانی نباید به تاخیر بیافتد، زیرا تاخیر آن باعث جان باختن تعداد زیادی از مردم این کشور می شود.

وی بر مذاکرات صلح بین الافغانی تحت مالکیت مردم افغانستان تاکید کرده، گفت: من باور دارم که این کنفرانس که در آن گفتگوها و بحث های سازنده صورت می گیرد و همچنان انتشار اعلامیه تاشکند، نتایج عملی مثبت در راستای صلح در افغانستان خواهد داشت و یک نقشه را برای پروسه صلح افغانستان ترسیم می کند.

پروسه صلح بین الافغانی نباید به تاخیر بیافتد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد