پروژه-های-بزرگ-به-وکلا-سپرده-می-شود

دیدبان شفافیت افغانستان: نقش مشارکت و نظارتی مردم در پروسه بودجه ملی به دلیل سپردن پروژه های بزرگ به وکلا و سیاسیون از چند سال گذشته تا اکنون ناکام بوده است.

به گزارش افغان نیوز: ناصر تیموری، مسوول دادخواهی و ارتباطات موسسه دیدبان شفافیت افغانستان روز سه شنبه( ۱ - جوزا) طی نشست استماعیه عامه بودجه ملی گفت: از چند سال گذشته تا اکنون نقش مشارکت و نظارتی مردم در پروسه بودجه ملی ناکام بوده، زیرا اکثر پروژه های بزرگ ملی به وکلا و سیاسیون سپرده شده است.

وی خاطرنشان ساخت، اگر مشارکت و نقش مردم در بودجه ملی چنین ادامه یابد؛ شفافیت، حسابدهی دقیق و سطح آگاهی مردم در مورد روند بودجه ملی به بحران کشانیده خواهد شد.

وی تصریح کرد، حکومت باید در گام نخست اولویت های کاری شان را پیرامون مشارکت مردم در بودجه ملی مشخص سازد، زیرا میکانیزم های فعلی راه حل مطلوب برای شفافیت در پروسه ملی نیست.

از سوی هم، روشن ثیرن، رئیس مرکز آموزشی حقوق بشر برای زنان افغان گفت:" برنامه مشارکت مردمی و گروه دادخواهی نهادهای جامعه مدنی در بودجه ملی، شفافیت و اعتبار مردم را نسبت به حکومت افزایش می دهد."

وی گفت، گروه دادخواهی نهادهای جامعه مدنی برای بودجه ملی تلاش دارد از طریق رسانه های جمعی و استفاده از سیستم های اجتماعی سطح آگاهی عامه را افزایش دهد.

قابل ذکر است که بر اساس گزارش سروی بودجه باز که درسال ۲۰۱۷ مشارکت بین المللی بودجه( International Budget Partnership) و موسسه دیدبان شفافیت افغانستان( IWA) راه اندازی گردیده بود، افغانستان در زمینه مشارکت عامه در روند تهیه و تطبیق بودجه ملی از ۱۰۰ نمره صرف ۱۵ نمره را از آن خود کرده است.

پروژه های بزرگ به وکلا سپرده می شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد