پمپئو-به-اعضای-جرگه-رهایی-زندانیان-سبب-کاهش-خشونت‌-می‌شود

وزیر خارجه امریکا از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح برای تصمیم دربارۀ رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان استقبال کرده و گفته است که رهایی زندانیان سبب کاهش خشونت‌ و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌شود.

به گزارش افغان نیوز: مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا امروز جمعه هفتم اگست (۱۷ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که رهایی زندانیان طالبان منجر به آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی خواهد شد.

پامپیو افزود: "طالبان تعهد کرده اند که پس از آزادی به موقع این زندانیان، با تیم ملی که نمایانگر قوت و تنوع جمهوری اسلامی افغانستان است، وارد مذاکره خواهند شد."

آقای پامپیو گفت که طالبان تعهد کرده اند که در جریان مذاکرات بین‌الافغانی، خشونت‌ها را کاهش خواهند داد تا از یک مسیر سیاسی روی آتش‌بس "دایمی و جامع" به توافق برسند.

او همچنان افزود : "ایالات متحده قصد دارد تا طالبان را به این تعهدات نگه دارند."

ایالات متحده از حکومت افغانستان، رهبران سیاسی و اشتراک کنندگان لویه جرگه خواسته که از "این فرصت تاریخی برای صلح" استفاده نمایند.

در اعلامیۀ آقای پامپیو آمده است که ایالات متحده، متعهد به کمک در توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت در افغانستان است؛ اما این مقام بلندپایه ایالات متحده هشدار داده که تصامیم و عملکرد حکومت افغانستان و گروه طالبان روی کمک‌های آینده ایالات متحده تاثیر خواهد گذاشت.

در همین حال، ستیفانو پونتیکورو، نماینده ارشد غیرنظامی ناتو برای افغانستان، برگزاری جرگه مشورتی صلح را فرصتی برای بحث در مورد روند صلح و رهایی زندانیان خوانده است.

آقای پونتیکورو در صفحۀ تویترش گفته است که توقع دارد اعضای این جرگه در جریان گفتگوهای شان برای تحکیم رویکرد ملی صلح تلاش کنند.

این درحالی است که شماری از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح به افغان نیوز می‌گویند که این جرگه باید پیش از رهایی ۴ هزار و ۶۰۰ زندانی طالبان از بند حکومت برگزار می‌شد و اکنون نباید زندانیان باقی مانده این گروه رها شوند؛ زیرا هیچ ضمانت وجود ندارد که پس از رهایی آنان خشونت‌ها کاهش یافته و مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

جرگه مشورتی برای رهایی 400 زندانی گروه طالبان با اشتراک 3 هزار و 200 تن که از این میان 720 تن آن زنان هستند، امروز به گونه رسمی آغاز و تا سه روز دیگر ادامه دارد.

پمپئو به اعضای جرگه: رهایی زندانیان سبب کاهش خشونت‌ می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد