پوتین-در-پی-تامین-آتش‌بس-میان-ارمنستان-و-آذربایجان

رئیس جمهور روسیه می‌گوید که تفاهمنامه آتش‌بس و قطع نزاع در منطقه ناگورنو قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری مسکو در حال اجرا است.

به گزارش افغان نیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این سخنان را در جلسه مجازی شورای روسای کشورها عضو CIS بیان کرده است.

وی افزوده است که حافظان صلح روسی همه کار می کنند تا اوضاع در منطقه ناگورنو قره باغ بدتر نشود. همچنان مسکو ضمن تلاش برای میانجیگری برای برقراری صلح در آن منطقه، تلاش کرد تا توافق های کلیدی حاصل شده در گروه مینسک OSCE دنبال شود.

پوتین گفت: "در حال حاضر، اعلامیه آتش بس با میانجیگری روسیه بین باکو و ایروان منعقد شده است.

در همین حال، الهام علیوف، رئیس جمهور آذربایجان در جلسه مجازی شورای کشورهای عضو CIS گفت که از زمان امضای بیانیه، فقط یک مورد نقض آتش بس رخ داده است. اما بر اساس اطلاعات ما، این کار توسط "گروهی از داوطلبان" انجام شده و تحت کنترل رهبری ارمنستان نیستند.

رئیس جمهور آذربایجان همچنان خاطر نشان کرد كه Wprls برای ایجاد یك مركز نظارت مشترک بین روسیه و ترکیه در منطقه آغادم در حال انجام است. این مساله نیز در بیانیه منعکس شده و مرکز اوضاع را نظارت خواهد کرد.

کسیم جومارت توکایوف، رئیس جمهور قزاقستان روز جمعه در جلسه مجازی شورای روسای کشورها عضو CIS گفت: بیانیه سه جانبه در مورد آتش بس و توقف درگیری ها در منطقه ناگورنو قره باغ که با میانجیگری روسیه به دست آمد، تنها گزینه صحیح در شرایط بحرانی کنونی است. بنابراین، امیدوارم که این اعلامیه تاریخی به ایجاد صلح پایداردر منطقه کمک کند.

وی تصریح نمود که مرکز درگیری در منطقه پس از شوروی که همکاری سیاسی بین کشورهای مشترک المنافع را در تمام طول دوره خود مسموم کرده، خاموش شده است.

آقای توکایوف تأکید کرد که همکاری بین کشورهای CIS در این دوره دشوار، برای همه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این درحالی است که اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS)  که در سال 1991 توسط روسیه و 11 جمهوری دیگر که درگذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، تشکیل شد.

مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشست‌های آن در کاخ تاوری در سن پترزبورگ انجام می‌شود.

پوتین در پی تامین آتش‌بس میان ارمنستان و آذربایجان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد