پوتین-و-ترامپ-در-پی-بهبود-روابط-میان-واشگنتن-و-مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا می گویند که گام های نخستین را برای بهبود بخشیدن روابط کشور های شان برداشته اند.

به گزارش افغان نیوز: دونالد ترامپ و پوتین این سخن را پس از جلسه ی شان در هلسینکی، پایتخت فنلند، در یک نشست خبری ابراز کردند و این جلسه را موثر خواندند. اما منتقدان ترمپ این را بازی توصیف کرده اند که گویا مستقیماً به دستان پوتین صورت گرفته است.

ادعا در مورد مداخله روسیه در انتخابات 2016 امریکا، بحران سوریه، نگرانی ها در باره موافقتنامه هسته ای ایران، بحران اوکرایین و مسایل اقتصادی موضوعاتی اند که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روی آنها بحث کردند.

آنچه به گفته ی دو رهبر رویش بیشتر تمرکز شد، ادعای مداخله روسیه در انتخابات امریکا بود.

این دیدار در میان نگرانی های روزافزون بخاطر آنچه مقام های استخبارات امریکا کمپاین روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا خوانده اند، صورت می گیرد.

ترمپ در نشست خبری مشترکش با پوتین، به گونه آشکار نتیجه گیری اداره های استخباراتی کشورش در مورد مداخله روسیه در انتخابات امریکا را زیر سوال برد.

ترمپ در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت، که اعتماد زیاد بالای ماموران استخبارات امریکا دارد، اما افزود که پوتین در زمینه رد ادعای دخالت روسیه در انتخابات امریکا کاملاً قوی و قدرتمند عمل کرده است.

" اداره های استخبارات امریکا گفتند که فکر می کنند که این کار روسیه است. اینجا رئیس جمهور پوتین را دارم که گفت این کار را روسیه انجام نداده. من خواهم گفت که هیچ دلیلی را برای مداخله روسیه درین انتخابات نمی بینم اما من واقعاً می خواهم سرور را ببینم."

اعضای کانگرس امریکا به شمول جمهوریخواهان پرنفوذ و همچنان دموکرات ها فوراً از سخنان ترمپ انتقاد کردند.

آنها گفتند که برخورد ترمپ در نشست خبری ناگهانی و باور نکردنی، شرم آور و خیانت تکان دهنده نسبت به وظایفش بوده است.

وزارت عدلیه ایالات متحده در 13 جولای اعلام کرد که یک هیئت منصفه 12 مامور استخبارات روسیه را بخاطر هک کردن شبکه های کمپیوتری حزب دموکرات امریکا و دزدیدن ایمیل ها و دیگر اطلاعات در جریان انتخابات ریاست جمهوری امریکا متهم و علیه آنها اعلام جرم کرده است.

پس ازین اعلام ترمپ تحت فشار بیشتر قرار گرفت تا پوتین را بر سر این موضوع به چالش بکشد و یا ملاقات دوجانبه اش با او را لغو کند.

اما ترمپ از تصمیم خود برای این دیدار دفاع کرد.

او افزود که دیپلوماسی مهم است و دیالوگ موثر با مسکو برای ایالات متحده، روسیه و در کل جهان خوبست.

پوتین در بخشی ازین نشست خبری گفت می خواست ترمپ برنده شود، بخاطری که از تمایلش برای بهبود بخشیدن روابط با مسکو سخن گفته بود.

اما پوتین اصرار ورزید که مسکو در انتخابات 2016 امریکا مداخله نکرده است.

او ملاقات شان را سازنده خواند.

"مذاکرات ما با آقای دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده در یک فضای صادقانه و سازنده صورت گرفت و من این مذاکرات را بسیار موفقیت آمیز و موثر تلقی می کنم."

دو رهبر نسبت به آغاز بحث ها در پیوند به کنترول اسلحه نیز ابراز امیدواری کردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت، مهم است صحبت ها در باره اسلحه هسته ای آغاز شود.

او افزود که درین مورد پیشنهاد های را نیز مطرح کرده است، اما نگفت چی پیشنهاد.

به گفته ی پوتین، روسیه و امریکا باید مذاکرات را در مورد تمدید پیمان 2010 انجام بدهند.

این پیمان که از سوی بارک اوباما و دیمتری میدویدوف امضا شده بود، روی اندازه زرادخانه های هسته ای دو کشور محدودیت های تازه گذاشت.

پوتین و ترامپ در پی بهبود روابط میان واشگنتن و مسکو

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد