پیام-های-مهم-رییس-جمهور-در-مورد-معارف-کشور

رییس جمهور غنی در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی گفت که ۱۳۹۷ را سال حمایت از معارف کشور اعلام می کنم و بخاطر حمایت از معارف، پیام های مهم دارم.

به گزارش افغان نیوز: سخنان رئیس جمهور غنی در مراسم آغاز سال جدید تعلیمی: در سال های گذشته در عرصۀ دسترسی به تعلیم و تربیه پیشرفت های شده است، شمار استادان و متعلمین زیاد شده اند اما با تأسف کیفیت تعلیم و تربیه بسیار پائین است، این واقعیت تلخی است که تا هنوز ۵۰ فیصد مکاتب ما تعمیر ندارند، نیم معلمین معیارهای پائین تدریس را پوره نمی توانند و متعلمین ما آنچنان تعلیم نمی آموزند که آنها را به داشتن یک زندگی موفق؛ به دانش، مهارت ها و قابلیت های کافی آماده کند.

سه و نیم میلیون کودکان واجد شرایط ما که سن شان مطابق به شمولیت در مکتب است از تعلیم به دور هستند و در حدود یکهزار مکتب در سراسر کشور مسدود می باشند.

منحیث رئیس جمهور افغانستان می خواهم ابتکارات جدید را در خصوص حمایت از معارف کشور با ملت محترم خویش، شریک سازم. نخست سال نو ۱۳۹۷ را سال حمایت از معارف کشور اعلام می کنم و بخاطر حمایت از معارف در این سال، پیام های مهم دارم.

هدایت من به تمام وزارت خانه ها این است که با معارف همکاری همه جانبه نمایند و معارف را در راس هر برنامۀ خویش قرار دهند.

در سال جدید به تعداد شش هزار ساختمان مکاتب اعمار خواهد شد. به وزیر انکشاف دهات در این خصوص هدایت داده ام و تا ۲۰۰ میلیون دالر بودجه برای آن تخصیص داده شده است.

طبق دستور کابینه، وزارت معارف کشور طرزالعمل رتب و معاشات معلمین را ترتیب کرده است و با نشر آن در جریدۀ رسمی نافذ می باشد و تا ۲۷ اسد سال ۱۳۹۷تعداد زیادی از معلمین با تکمیل نمودن میعاد قانونی، از این امتیاز استفاده خواهند کرد.

افغان همیشه از افغانستان دفاع کرده است. مهم ترین وظیفه ما پس از متحرک ساختن اقتصاد و راه اندازی پروژه های زیربنایی توجه به معارف می باشد.

من به معلمین وعده نموده بودم که مسکن و سرپناه قابل استطاعت برای آنان فراهم می سازم. تا اکنون در این خصوص موفقیت های لازم نداشته ایم، اما به وزارت شهرسازی و ادارۀ اراضی هدایت داده ام که برای حل این مسئله یک طرح عملی را ترتیب نمایند که نه تنها برای معلمین بلکه برای مهاجرین عودت کننده، بیجاشدگان داخلی و ورثه شهدا نیز سرپناه و مسکن فراهم خواهم کرد.

به وزارت مخابرات و ادارۀ اترا دستور داده ام که باید مکاتب مرکز را به شمول ولایات با انترنت وصل نماید که امروز در مرکز آغاز می گردد و بعداً به ولایات گسترش می یابد و با این کار به کمک کمپیوتر و تکنالوژی، نتیجه تعلیم شاگردان بلند می رود.

اجماع ملی بالای صلح این امکان را فراهم می سازد تا بالای تعلیم و تربیه توجه بیشتر صورت گیرد. مناطق نا امن افغانستان محور توجه خواهند بود.

جامعه مدنی نیز فعال شده است و برای آنان سهولت های قانونی فراهم شده است. برای آنان سهولت های عملیاتی و عملی را نیز فراهم خواهم کرد.

به وزارت صحت هدایت می دهم تا در زمینۀ برنامه های صحی مکاتب، شاگردان و متعلمین با وزارت معارف از نزدیک کار کند، در ایجاد برنامۀ جامع صحی مکاتب همکاری نمایند.

پروگرام توزیع تابلیت های آهن و فولیک اسید به دختران را عملی سازند، واکسین اطفال بخصوص واکسین تیتانوس برای دختران را تطبیق نمایند، برای شاگردان جدید الشمول پروگرام صحی را ترتیب نمایند، هماهنگی وزارت های معارف و انکشاف دهات در زمینۀ فراهم نمودن آب آشامیدنی صحی و حفظ الصحه، برای شاگردان مکاتب برنامه های تغذیه را ترتیب نمایند. صندوق قرضه برای معلمین، از وزارت مالیه می خواهم که دراین زمینه همکاری دوامدار نماید، من بالای تجار و سرمایه‌داران صدا می‌کنم که از طریق کمک زمین، کمک نقدی و یا اجناس دیگر دراین حشر ملی، سهم بگیرند، ارگان‌های امنیتی در زمینۀ تأمین امنیت مکاتب، معلمین و متعلمین از روی مکلفیت همکاری نمایند.

اجماع ملی بالای صلح این امکان را فراهم می سازد تا بالای تعلیم و تربیه توجه بیشتر صورت گیرد، در هر ماه سال ۱۳۹۷ یک جلسۀ رهبری حکومت به معارف اختصاص داده شده است تا پیشرفت ها ارزیابی و مشکلات حل گردند.

از بزرگان و علمای عزیز ما می‌خواهم تا از تعلیم و تربیه حمایت معنوی نمایند، اتاق تجارت و صنایع حاضر است که در اعمار و تمویل مکاتب با ما همکاری نماید، جامعه مدنی کمک نماید تا کودکان واجد شرایط که از تعلیم به دور هستند، شامل مکتب شوند.

یصله من این است که هر استخدام پست های معلمی از طریق کمیسیون اصلاحات اداری انجام شود، هر پست معلمی رقابتی خواهد بود. فرهنگ پرداخت رشوه برای استخدام معلمین قابل قبول نیست، بلکه قابل جزا است.

در خصوص پیدا کردن زمین به مکاتب بدون زمین، به وزارت معارف، ریاست ارگان های محل، اداره اراضی و والیان و شاروالان هدایت داده ام که در مدت شش هفته برای تمام مکاتبی که تا اکنون زمین ندارند، زمین پیدا کنند. بزرگان قومی و دینی همواره در این خصوص آمادۀ همکاری اند و از آنان تشکر می کنم و از آن ها می خواهم به کمک و حمایت های شان بیشتر ادامه دهند.

وزارت معارف در دو سال گذشته ۱۳۳۰ جریب زمین حمایتی را از سوی مردم جلب کرده است که معادل ۴۲۵ میلیون افغانی می گردد. من بخاطر این همکاری بی شایبه، از ملت محترم خویش ابراز امتنان می کنم. آرزوی من این است که این چنین همکاری دولت و مردم، ادامه یافته و تقویت گردد. در مجموع از این گونه تلاش های وزارت معارف تشکر می کنم. این وزارت در دو سال گذشته برعلاوۀ زمین، معادل یک و نیم میلیارد افغانی کمک را جلب کرده است. هدایت من به آنان این است که این کار را بیشتر منظم نمایند، یک سیستم شفاف و میکانیزم تقدیر را ایجاد کنند تا حق آن عده مردم ادا گردد که برای دولت و وزارت معارف خویش کمک می کنند.

من بالای ملت صدا می کنم: همانگونه که در فراهم نمودن زمین برای اعمار بیشتر از ۱۶۰ هزار مسجد فریضه دینی تان را ادا کردید، همین گونه برای فراهم کردن زمین برای اعمار مکاتب، فریضه دینی تان را ادا نماید و در کمایی نمودن رحمت و ثواب الهی، عجله کنید.

در زمینۀ نصاب جدید تعلیمی پیشرفت های خوبی صورت گرفته است. من این پروسه را از نزدیک بررسی می کنم و حمایت های لازم را در این خصوص فراهم می نمایم.

کتاب ها که در سال های گذشته برای ۳۰ در صد شاگردان چاپ می گردید، اکنون به صد در صد شاگردان به چاپ خواهد رسید. سیستم توزیع شفاف آن هم ایجاد شده است و بودجه مورد ضرورت پنج سال آیندۀ آن نیز آماده می باشد. برای نخستین بار افتخار داریم که کتاب های مدارس اسلامی و دارالعلوم ها به بهترین قطع و صحافت به چاپ رسیده اند. کتاب های سواد آموزی هم بر اساس قابلیت ها نوشته و چاپ شده اند.

من از جوانان مبتکر و با استعداد می‌خواهم که در زمینۀ تعلیم و تربیۀ هم‌سن و سال و یا کوچکتر از خود کمک نمایند. همچنان از مردم و خانواده‌های گرامی مان تقاضا می‌نمایم تا در نظارت از مکاتب نقش اساسی خویش را ایفا نمایند که این کار از طریق برنامه میثاق شهروندی نیز ممکن می‌باشد.

از تمام اراکین معارف خواست من این است تا در حصه سهم زنان در این وزارت توجه نمایند. در وزارتی که اکثریت و یا نیم آن را دختران و زنان تشکیل می دهد این وضعیت قابل قبول نیست. دختران اگر خود را در سطح رهبری نبینند، چرا درس بخوانند؟ حقوق زنان تنها زیاد شده می تواند.

تفرقه در معارف جای ندارد، بناً ایجاد هر نوع تفرقه و یا فضای توهین و تحقیر در معارف قابل قبول نیست. آینده ما مشترک است، درد ما درد مشترک است، پس باید مشترکاً دردها را مرهم بگذاریم.

پیام های مهم رییس جمهور در مورد معارف کشور

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد