چرا-آمریکا-پروسه-صلح-را-در-افغانستان-عملی-نتوانست-

شتاب زدگی امریکا در پروسه صلح، بی اعتمادی افغانستان نسبت به زلمی خلیلزاد، نداشتن اهرم فشار آمریکا بر طالبان و پاکستان، احساس پیروز طالبان و شکست آمریکا از عواملی اند که باعث شد پروسه صلح ناکام شود.

به گزارش افغان نیوز: عمر صدر یکی از پژوهشگران کشور امروز دوشنبه( 30 ثور) طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد پروسه صلح گفت؛ تحقیقات نشان داده که جوانان می توانند تمامی عوامل و موانع صلح را شناسایی و حل نمایند.

عمر صدر با بیان این مطلب بیان داشت که گروه طالبان در پروسه صلح خود را پیروز میدان می داند و به همین دلیل در مذاکرات صلح نیز همواره خواستار غنایم جنگ افغانستان از طرف مذاکره کنندگان می باشد.

این پژوهشگر سیاسی می افزاید که از سوی هم افغانستان یک تصور منفی از زلمی خلیلزاد نماینده ویژه در امور صلح افغانستان دارد و اختلاف نظرهای هم در این مورد وجود دارد. بنابراین سهیم سازی جوانان در پروسه صلح می تواند کارا و موثر باشد؛ زیرا تاکنون این پروسه یک جانبه و تنها از سوی احزاب سیاسی به پیش برده شده است.

در همین حال، علی فایض یکی دیگر از پژوهشگران در این کنفرانس گفت که بی باوری مردم نسبت به صلح و عدم نتیجه گیری از این پروسه نیز از جمله دلایلی است که باعث شده قشر جوان از تحقق صلح در افغانستان دل سرد شود.

این پژوهشگر سیاسی تصریح می کند که فقر، بیکاری، ناامنی، عدم اعتماد جامعه، تبعیض علیه اقلیت ها و سهمیه بندی قومی از موانع بزرگی است که انگیزه های جوانان را در روند صلح تضعیف می بخشند.

از سوی هم، اجمل شاپور معین جوانان افغانستان که جدیدا به کارش آغاز نموده است، در این مورد گفت؛ برنامه های سودمندی در عرصه سهم دهی جوانان در پروسه صلح وجود دارد اما به دلیل بی کفایتی ها روی تمامی این برنامه ها خاک و غبار گرفته است. بنابراین بررسی این برنامه ها در اولویت کاری معینیت جوانان قرار خواهد داشت.

معین جوانان وزارت اطلاعات وفرهنگ علاوه نمود؛ تا زمانی که جوانان یک جامعه در پروسه های ملی در انزوا قرار داشته باشند، هیچ گاه صلح آمدنی نیست. بنابراین به زودی به مشکلات جوانان افغانستان رسیدگی خواهد شد.

وی خاطر نشان ساخت که تاکنون کارها در معینیت جوانان به شکل پروژه ای به پیش رفته و هیچ نتیجه مثبتی هم در پی نداشته است، اما حکومت با تغییر در رهبری معینیت، اراده خویش را برای رشد جوانان نشان داده است.

چرا آمریکا پروسه صلح را در افغانستان عملی نتوانست؟

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد