چشم‌پوشی-از-حقوق-نصف-جامعه-در-مذاکرات

مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان با ابراز نگرانی می‌گوید که نادیده گرفتن زنان در پروسه صلح، در واقع چشم‌پوشی از حقوق نصف جامعه است.

به گزارش افغان نیوز: عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان، امروز یکشنبه( 23، قوس ) در یک گفتمان که پیرامون صلح همه شمول، خواست ها و نگرانی های زنان در کابل برگزار شده بود، گفت: صلح باید براساس پایه های عدالت استوار باشد٫ در غیر ٱن پایدار نخواهد بود.
آقای رفیعی بیان کرد، «زنان نیمی از پیکر جامعه را شکل می‌دهند و دارای حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم‌سان با مردان اند. نادیده گرفتن حقوق شهروندی زنان در پروسه صلح، در حقیقت، چشم‌پوشی از حقوق نصف جامعۀ افغانستان خواهد بود.»

او اضافه کرد: شهروندان و سیاستمداران افغانستان باید سعی نمایند برای رسیدن به صلح پایدار، موضوعات قومی و مذهبی را دامن نزده و برعکس همدیگرپذیری را بین اقوام ترویج دهند. زیرا همدیگر پذیری یکی از قدم های بنیادی برای رسیدن به صلح واقعی در کشور خواهد بود.
وی افزود: صلح پایدار زمانی در افغانستان تحقق پیدا می‌کند که همه‌ای شهروندان به شمول زنان در تمام لایحه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی حضور داشته باشد.

در همین حال، نصرالله مصدیق، رئیس هماهنگی ارتباطات شورای عالی مصالحۀ ملی گفت: اگر نقش زنان نادیده گرفته شود، جامعه به انزوا خواهد رفت. زیرا زنان سازنده جامعه هستند. 
به گفته او، زنان باید به معنی واقعی کلمه در تمام عرصه ها سهم فعال داشته باشند تا دستاورد های چند دهه قربانی پروسه صلح نگردد.
از سوی هم، مفطی رحیم الله حنفی، مشاور وزارت حج و اوقاف اظهارداشت که گروه طالبان نباید نقش زنان و دست آورد های چند دهه را نادیده بگیرد. زیرا زنان نصف پیگر جامعه بوده و باید در تمام تصمیم گیری ها نقش داشته باشد.
به گفته او، سازمان ملل و دیگر نهاد های مسوول در رابطه به حقوق زنان اقداماتی را انجام داده اند. قطعنامه 1325 از جمله اسنادی است که در حمایت از حقوق زنان به تصویب رسیده است.

او تاکید کرد که قطعنامه شورای امنیت در حال حاضر بدرستی تحقق نیافته است.
این درحالی است که هیات های مذاکره کننده حکومت افغانستان و گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ی مشترک از توقف مذاکرات صلح تا 16 جدی خبر دادند. 
نادر نادری، عضو هیات مذاکره کنندهٔ جمهوری اسلامی افغانستان در تویتی دلیل این وقفه را مشوره‌های بیشتر پیرامون اجندای مذاکرات صلح عنوان کرده است.

چشم‌پوشی از حقوق نصف جامعه در مذاکرات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد