چین-؛-نیروهای-امنیتی-و-دفاعی-افغانستان-را-تجهیز-می-نماید

رئیس جمهورچین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری های شانگهای در شهر آستانه با رئیس جمهورکشورمان دیدار کرده و بر حمایت قاطع از روند صلح درافغانستان و تجهیز نیروهای امنیتی و دفاعی کشورمان تاکید کرد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، قبل ازظهر امروز پنج شنبه (18جوزا) با شی‌جین پینگ رئیس جمهوری مردم چین در شهر آستانه پایتخت قزاقستان ملاقات کرد.

دو جانب پیرامون مسایل مختلف از جمله تداوم و تشدید مشورت های سیاسی بین دو کشور در سطوح رهبری و ادارات ذیربط و همچنان در زمینه های تقویت و تعمیق بیش از پیش همکاری های امنیتی، مبارزه علیه تروریزم  و تأمین صلح و ثبات، گسترش همکاری های اقتصادی و تجارتی دوجانبه و منطقوی بحث و تبادل نظر کردند.

شی‌جین پینگ رئیس جمهوری مردم چین، برگزاری کنفرانس”پروسۀ کابل” موفقانه ارزیابی کرده و افزود دولت چین از این روند تحت رهبری دولت افغانستان حمایت می نماید.

وی همچنان، حضور رئیس جمهورغنی را در اجلاس سازمان همکاری های شانگهای مهم خوانده افزود که ما از نقش افغانستان در این سازمان حمایت میکنیم و میخواهیم تعامل این سازمان با افغانستان افزایش یابد. وی افزود که دولت چین در مورد تقاضای عضویت دائمی افغانستان در سازمان همکاری های شانگهای نظر مثبت دارد.

رئیس جمهور چین از روابط چین و افغانستان یاد کرده گفت که چین و افغانستان در عرصه های مختلف با هم همکار می باشند و این همکاری ها در آینده همچنان گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور چین علاوه کرد که کشورش از پروسۀ صلح به رهبری دولت افغانستان و مالکیت افغانها حمایت میکند و آماده است تا نشست سه جانبه را میان افغانستان، پاکستان و چین راه اندازی نماید.

وی در مورد همکاری های اقتصادی و تجارتی دوکشور در چوکات طرح “یک کمربند یک راه” اشاره کرده گفت که چین علاقمند است، تا روابط تجارتی و اقتصادی میان دوکشور از طریق احداث خط آهن، احداث بندها و تطبیق پروژه های برق، سرک ها و مسکن وهمچنان صادرات اقلام خاص افغانی به بازار چین، گسترش پیدا کند.

رئیس جمهورمحمداشرف غنی نیز در این دیدار احداث خطوط آهن که کشورهای منطقه به ویژه چین را به ایران و دهلیز اقتصادی چین را به آسیای میانه – غرب آسیا از طریق افغانستان وصل می سازد، برای همگرایی منطقوی بخصوص تقویت روابط ترانزینی و تجارتی موثر دانست.

رئیس جمهور محمداشرف غنی افزود که اکنون زمان توافق و اقدامات عملی در مورد پروژه های مشخص میان افغانستان و چین و کشورهای زیربط در این زمینه فرا رسیده است.

رئیس جمهور کشور با اشاره به خطر تروریزم در منطقه گفت که این پدیدۀ جدی و خطر مشترک برای همه کشورهای منطقه و جهان است و نیاز می باشد، تا علیه همه گروه های تروریستی بدون تفکیک خوب و بد مبارزه مشترک و جدی صورت گیرد.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که اکنون بیست گروه تروریستی فراملی افغانستان را مورد هدف قرارداده اند که اهداف اصلی آنها طرح و انجام حملات تروریستی علیه کشورهای منطقه به شمول جمهوری مردم چین می باشد.

رئیس جمهور افزود که در حال حاضر تهدید و خطر مشترک تروریزم در مقابل تمامی کشورهای منطقه به شمول افغانستان و چین شکل جدیدی را بخود اختیار نموده است و به این جهت لازم است تا کشورهای منطقه در قسمت مهار و نابودی این پدیدۀ شوم براساس یک استرتیژی واحد اقدامات عاجل و عملی را روی دست گیرند.

رئیس جمهورغنی در مورد صلح تصریح کرد، همچنان که ما در گذشته ارادۀ واضح برای تأمین صلح داشتیم اکنون نیز  آمادۀ مصالحه با طالبان و صلح با پاکستان هستیم و این موضوع در کنفرانس “پروسۀ کابل” نیز مطرح گردید، اما در این زمینه تعهد قوی و همکاری منطقه لازم می باشد.

در مقابل، رئیس جمهور چین موافقت کرد که هردو کشور باید تماس و مشوره های خویش را در عرصه های همکاری های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سطوح دو جانبه، سه جانبه و چند جانبه تقویت بخشند و آنرا برای امنیت، ثبات و پیشرفت اقتصادی منطقه و نیز ایجاد و تحکیم اعتماد و همکاری های عملی، ضروری قلمداد نمودند.

رئیس جمهور چین گفت که افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم جهانی قراردارد و توافق نمود که باید هماهنگی و تشریک مساعی بیشتر منطقوی و بین المللی جهت نابودی و مبارزه با تروریزم شکل گیرد.

وی تلاش های حکومت افغانستان را در بخش های زیربنایی و انکشافی ستود و از ایجاد مسکن، شبکه فایبر نوری و خط آهن که می تواند باعث گسترش روابط به ویژه میان چین و افغانستان گردد، حمایت نمود.

شی‌جین پینگ گفت که کشورش آماده است تا افغانستان را در زمینۀ تجهیز وسایل مورد ضرورت نیروهای امنیتی و دفاعی و همچنان در قسمت فراهم آوری تجهیزات برای مبارزه موثر با تروریزم که تهدید جدی و بزرگ برای دو کشور مبدل شده است، همکاری کند.

رؤسای جمهور دوکشور توافق کردند تا در خصوص مسایل عمده در سطح دو جانبه و منطقه، تماس های نزدیک خویش را تداوم و حفظ نمایند.

چین ؛ نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان را تجهیز می نماید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد