چین-در-بخش-فرهنگ-و-تکنالوژی-با-افغانستان-همکاری-می-کند

سفیر چین در کابل در دیدار با سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از آمادگی کشورش برای همکاری با دولت افغانستان در بخش‌های معارف، صحت، آموزش عالی، فرهنگ و تکنالوژی خبر داده است.

به گزارش افغان نیوز: بر اساس خبرنامه‌ی دفتر معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، لیو جون سونگ گفته است که دولت چین آمادگی کامل دارد تا برنامه‌های مشترک فرهنگی میان دو کشور برگزار گردد و این می‌تواند در توسعه روابط متقابل میان مردم چین و افغانستان موثر واقع شود.

این مقام دستگاه دیپلماسی چین، گفته‌است که در سال گذشته حدود ۱۰۰ مورد برنامه‌های آموزشی کوتاه مدت برای افغان‌ها در کشورش فراهم شده و تا سال آینده نیز بیش از ۱۸۰ بورسیه تحصیلی برای دانشجویان افغان اختصاص خواهد یافت.

وی ثبات و امنیت افغانستان را پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری سکتور خصوصی چین در افغانستان عنوان کرده و گفته‌است که دولت چین به همکاری دوجانبه و حمایت از افغانستان متعهد است و به رهبری دولت افغانستان اطمینان کامل دارد.

از سویی هم، سرور دانش گفته‌است که افغانستان و چین رابطۀ دوستانه و تاریخی داشته‌اند و این رابطه هم‌چنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، روابط دو کشور را در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، تجارت، اقتصاد و سیاست مهم خواند و گفته است که افغانستان و چین از میراث مشترک تاریخی و فرهنگی برخوردار است.

او گفته است که در چهل سال پسین، جنگ‌ و بحران داخلی سبب شده که توجه چندانی به میراث‌های فرهنگی صورت نگیرد و در مواردی این میراث از دست رفته است.

آقای دانش تاکید داشته که اگر موزیمی در ولایت بامیان به کمک دولت چین اعمار گردد، می‌تواند هر دو کشور را در حفظ مشترکات فرهنگی و تاریخی یاری رساند.

او با اشاره به جاذبه‌های گردش‌گری در افغانستان، ولایت‌های بامیان و بدخشان و جاذبه‌های توریستی در این ولایت‌ها را فرصتی عنوان کرد که سیاحان چینی می‌توانند همواره از آن بازدید کنند.

معاون دوم ریاست جمهوری، از سکتور خصوصی چین برای سرمایه‌گذاری در افغانستان دعوت کرد و به مراقبت‌های جدی دولت چین در خصوص هرچه معیاری شدن کار شرکت‌های چینایی مشغول در افغانستان نیز تأکید ورزید.

چین در بخش فرهنگ و تکنالوژی با افغانستان همکاری می کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد