چین-در-پی-احیای-جادۀ-ابریشم-است

سفیر چین در کابل گفته است که جاده ابریشم در تبادل مواد تجاری، مهارت‌ها، فرهنگ و مفکوره بین دو کشور نقش مهمی داشته و جزء پروژه "یک راه و یک کمربند" رییس جمهور چین است.

به گزارش افغان نیوز: لیو جین سونگ، سفیر چین در کابل در محفل تبادل فرهنگی میان چین و افغانستان تحت نام "شب فرهنگی راه ابریشم" گفت که در مدت زمانی که در کابل ایفای وظیفه کرده‌ام دریافته‌ام که نگرش مثبتی به جاده ابریشم که جزء پروژه "یک راه و یک کمربند" رئیس جمهوری چین است، وجود دارد.

وی به سیر تاریخی جاده ابریشم اشاره کرد و گفت که این جاده در تبادل مواد تجاری، مهارت‌ها، فرهنگ و مفکوره بین دو کشور نقش مهمی داشت.

سفیر چین در کابل، به شهر دون خوانگ که در غرب چین موقعیت دارد اشاره کرد و گفت که این شهر به دلیل تبادلات، بیشترین مشترکات فرهنگی و وابستگی با افغانستان را دارد. از سوی دیگر مغاره‌ها بامیان نیز با مغاره‌هایی که در شهر دون خوانگ است، بدون ارتباط نیست.

آقای سونگ گفت که بودای بامیان و مغاره‌های شهر دون خوانگ در عصرهای گذشته متحمل خساراتی شده‌اند و توسط برخی از کشورها به تاراج برده شده‌اند که یک درد ابدی برای دو کشور افغانستان و چین است.

او تاکید کرد که اکنون، حفاظت، تحقیق، اطلاع رسانی از گنجینه‌های ملی ما، آگاهی جوانان از افتخارات و تاریخ دو کشور از مسئولیت‌های مشترک دو کشور است.

سفیر چین گفت که کشورش مسئولیت خود را به عنوان یک کشور بزرگ با کمک و حمایت از مردم افغانستان در انجام ساخت و ساز و پیشرف در عرصه باستان شناسی و فرهنگ ادا می‌دهد.

گفتنی است که با شکل گیری حکومت وحدت ملی، چين به خاطر همسايگي و داشتن مرز مشترک در حلقه اول سياست خارجي کشور جاي گرفت. بعد از آن مقام‌های عالی رتبه دو کشور سفرهایی را تدارک دیدند.

در پی این سفرها، یک هیئت هشت نفره از مرکز تحقیقاتی دون خوانگ روز یکشنبه 6 حمل به افغانستان سفر و در محفل شب فرهنگی با راه ابریشم شرکت کرد.

جانگ شیان تانگ، معاون انجمن تحقیقی دون خوانگ در این محفل گفت که روابط بین دو کشور باید احیا شود تا جایگاه قدیمی افغانستان تثبیت شود.

آقای شیان تانگ به دید و بازدیدهای انجام شده اشاره کرد و افزود که امیدوارم این اقدام‌ها یک روزنه جدید بین دو کشور ایجاد کند.

معاون انجمن تحقیقی دون خوانگ در مورد سفر تیمشان نیز گفت که ما دو هدف داریم: یک- ارتباطات فرهنگی قدیم را بررسی و احساسات عمیق خود را ارایه کنیم. دو- زمینه‌ی گفتگو را مهیا کنیم تا در روابط اقتصادی مستحکم شویم و مسئولیت خود را ادا کنیم.

علاقه‌ی مقام‌های افغانستان بر روابط فرهنگی

محمد رسول باوری، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ که در این محفل حضور داشت، نیز گفت که این اقدام سفیر چین نشانه‌ی علاقه‌ی تبادله فرهنگ بین دو کشور است و وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز می‌خواهد که این دو کشور رابطه‌ی حسنه‌ای داشته باشند.

آقای باوری اضافه کرد که افغانستان و چین از قدیم با هم ارتباط داشته‌اند که راه ابریشم یک نمونه آن است.

این محفل اولین برنامه فرهنگی چین در افغانستان نیست، بلکه این کشور تاکنون برنامه‌های دیگری را نیز در کابل و یا دیگر ولایت‌ها برگزار کرده که اکثرشان برنامه‌های فرهنگی بوده است.

سید مخدوم رهین، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ که در این محفل حضور داشت، گفت که پیوندهای فرهنگی بین ملت‌ها، نقش مهمی در پیوستگی دارد.

آقای رهین اضافه کرد که برگزاری چینن محافل –ورزشی و اجتماعی- زمینه نزدیکی ملت‌ها با هم است؛ امیدوارم که چنین برنامه‌های دوباره برگزار شود.

او نیز به تبادله فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و گفت که افغانستان و چین پیوند فرهنگی دست کم دوهزار ساله دارد و برخلاف مسافت طولانی، دو کشور بر یکدیگر اثراتی گذاشته است. آیین بودایی از بامیان به چین رفته است و ما از طریق چینی‌ها با کاغذ آشنایی پیدا کردیم.

حضور چین در افغانستان و نفع جهانی

شماری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که حضور چین در افغانستان ممکن باعث بروز حساسیت‌هایی از جانب کشورهای غربی و آمریکا در افغانستان شود اما برخی دیگر این طرز فکر را نوعی توهم می‌داند.

حمیدالله فاروقی، رئیس دانشگاه کابل گفت که اینکه گویا حضور چین باعث حساسیت در کشور می‌شود بیشتر یک توهم است.

آقای فاروقی افزود که دکترین اقتصادی بر این باور هستند که دیگر جهان نمی تواند تک قطبی باشد و باید برای غلبه بر چالش‌ها یک دست شد.

رئیس دانشگاه کابل به گسترش حضور چین در کشور اشاره کرد و گفت که این حضور می‌تواند به نفع همه‌ی کشورهای جهان به خصوص دوستان بین‌المللی افغانستان باشد.

آقای فاروقی بر این باور است که جامعه جهانی برای توسعه و رشد به افغانستان آمده‌اند و حضور چین می‌تواند آنان را به اهدافشان نزدیک کند.

برخی دیگر از کارشناسان نیز بر این باورند که مناسبات و روابط اقتصادي چین و افغانستان نه تنها تنش‌زا نيست بلکه به ثبات و امنيت افغانستان و کشورهاي منطقه نيز کمک مي کند.

چین در پی احیای جادۀ ابریشم است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد