چین-درباره-تایوان-به-امریکا-هشدار-داد

شی جین‌ پینگ، رییس‌جمهور چین به جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا با اشاره به اختلاف دو کشور درباره تایوان هشدار داد.

به گزارش افغان نیوز؛ رییس‌جمهور چین گفته است: «کسی که از استقلال تایوان حمایت کند با آتش بازی می‌کند.»

تنش‌ها بین چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره‌ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد در حال افزایش است.

با حمله روسیه به اوکراین، گمانه‌زنی از تهاجم بعدی چین به تایوان بیش‌تر شده و حتی مقام‌های تایوانی با راه‌اندازی مانورهای نظامی آمادگی شان به حمله احتمالی نشان داده‌اند.

طی ماه‌های اخیر واشنگتن اقدام‌های تحریک‌آمیزی در تنگه تایوان انجام داده و نیروهای نظامی خود را به آب‌های این منطقه اعزام کرده است.

امریکا با اعزام کشتی‌های جنگی به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان به گونه‌ی عملی در مسیر حمایت از این جزیره است، اما بیجینگ بارها به این مسئله اعتراض کرده است.

در حالی که کشورهای بیش‌تری در سال‌های اخیر مناسبات رسمی با چین برقرار کرده‌اند، تعداد متحدان دیپلماتیک تایوان از حدود ۳۰ کشور در دهه ۱۹۹۰ اکنون به ۱۴ کشور تنزل یافته است.

چین از برقراری روابط دیپلماتیک با هر کشوری که تایوان را به‌رسمیت می‌شناسد سر باز می‌زند چون به تایوان به‌عنوان یک ایالت جدا شده از سرزمین اصلی نگاه می‌کند که باید مجددا و در صورت لزوم با توسل به زور در چین ادغام شود.

در همین حال، ژائو لی جیان، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین می‌گوید که فقط یک چین وجود دارد و دولت جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی و نماینده‌ی تمام چین است.

او افزود: «تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از سرزمین چین است و چین واحد یک اصل شناخته شده جهانی بوده و این اصل بر روابط بین‌الملل حاکم است. تایوان هیچ جایگاهی در حقوق بین‌المللی ندارد مگر این‌که بخشی از چین باشد.»

این در حالی‌ست که با تشدید تنش‌ها در تنگه تایوان در سال گذشته میلادی، جو بایدن اعلام کرد در صورت حمله به تایوان، کشورش از آن حمایت خواهد کرد.

چین درباره تایوان به امریکا هشدار داد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد