کابل-مرگبار-ترین-ولایت-برای-غیر-نظامیان-بوده-است

بر اساس گزارش تازه معاونت سازمان ملل در افغانستان در مورد آمار تلفات غیر نظامیان در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، کابل مرگبار ترین ولایت برای افراد غیر نظامی به شمار می رود.

به گزارش افغان نیوز: هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز پنج شنبه (7ثور) گزارشی در مورد تلفات غیر نظامیان در سال 2017 را به نشر رسانده که بازتاب دهنده تلفات روزافزون افراد ملکی می باشد.

یوناما از همه جناح های درگیر در منازعات مسلحانه میخواهد تا اقدامات فوری و نیرومند را در زمینه حفاظت بهتر افراد ملکی روی دست گیرند، چنانکه ارقام اخیر که امروز توسط یوناما به نشر رسیده است بیانگر نگرانی ها از افزایش روز افزون تلفان غیر نظامیان در این کشور می باشد.

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: "با ملاحظه به تلفات رو به افزایش زنان و اطفال، افراد ملکی اکثرا متحمل زیان های ناشی از جنگ می شوند."

وی افزود: "با فرا رسیدن به اصطلاح فصل جنگ، من از  تمام جناح های درگیر تقاضا میکنم تا هرگونه اقدام ممکن را برای جلوگیری از آسیب های غیر ضروری و غیر قابل پذیرش به غیرنظامیان افغان روی دست گیرند."

در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، یوناما ۲۱۸۱ مورد از تلفات افراد ملکی (۷۱۵ کشته و ۱۴۶۶ زخمی) را ثبت نموده است که چهار فیصد کاهش را در مقایسه به مدت مشابه در سال ۲۰۱۶ نشان میدهد.

آمار مرگ افراد ملکی ۲ فیصد و میزان جراحات در بین غیر نظامیان ۵ درصد کاهش یافته است.

همسان با آنچه در سال ۲۰۱۶ گذشت، درگیری های زمینی عامل اکثر تلفات افراد ملکی در سه ماه نخست سال جاری بوده است، در حالیکه مواد انفجاری تعبیه شده، حمالت انتحاری و گروهی به ترتیب سایر عوامل تلفات غیرنظامیان بوده است.

به سبب کاهش ۱۹ درصدی در شمار کشته شدگان و دلیل کاهش در تلفات افراد ملکی که توسط یوناما ثبت گردیده است، عمدتاً زخمیان در درگیری های زمینی میان نیرو های هوادار دولت و مخالفین مسلح دولت میباشد.

یوناما این کاهش و تمام تلاشها به منظور حفاظت از افراد ملکی را استقبال نموده و تاکید می کند که با در نظرداشت میزان بی پیشینه بیجاشدگان داخلی در سال 2016 ،احتمال کوچ مردم از چندین ساحه متاثر از جنگ انگیزه کاهش در شمار تلفات افراد ملکی بوده است.

علیرغم این کاهش، درگیری های زمینی که سبب ۳۵ در صد تمام تلفات ملکی گردیده است، مسبب عمده تلفات افراد ملکی باقی مانده است.

از نظر موقیعت جغرافیایی، ولایت کابل بیشترین تلفات افرادی ملکی را از ناحیه حملات انتحاری و گروهی در شهر کابل متحمل شده است، در حالیکه ولایت های هلمند، کندهار، ننگرهار و اروزگان به ترتیب شاهد تلفات غیرنظامیان بوده اند.

گروه های مسلح مخالف دولت سبب ۶۲ درصد تلفات افراد ملکی – ۱۳۵۳ تلفات غیرنظامیان (۴۴۷ کشته و ۹۰۶ زخمی) گردیده اند که انعکاس دهنده ۵ درصد افزایش در مقایسه به مدت مشابه در سال ۲۰۶ میباشد.

گروه های مسلح مخالف دولت به هدف قرار دادن عمدی افراد ملکی ادامه داده اند و شیوه های تخریبی بی رویه را در ساحاتی که غیرنظامیان در آن حضور دارند به کار برده اند، که این اقدام نقض آشکار از مکلفیت هایی می باشد که در قانون بشردوستانه بین المللی به آن اشاره شده است.

یوناما حملاتی را ثبت نموده است که در آن کارمندان ملکی دولت، بزرگان قومی، مساجد اهل ظن ظاهراً تشیع، ماین پاکان، کارمندان موسسات غیر دولتی و غیرنظامیان به حمایت از دولت مورد هدف قرار گرفته اند.

یاماماتو گفت: "در هنگام منازعات مسلحانه، کشتن و زخمی ساختن عمدی افراد ملکی جنایت جنگی محسوب می گردد.

بر اساس این گزارش مواد انفجاری تبعیه شده به عنوان دومین عامل عمده تلفات افراد ملکی باقی مانده است که سبب تلفات 409 غیر نظامی گردیده است.

حملات انتحاری سومین عامل کشته شدن افراد ملکی می باشد که در سال 2017 میلادی 374 نفر قربانی این حملات شده که از این میان 108 کشته و 266تن دیگر زخمی می باشند.

همچنان یوناما در این مدت ۱۴۸ مورد تلفات ملکی (۷۲ کشته و ۷۶ زخمی) را از ناحیه عملیات های هوایی ثبت نموده است، که افزایش نگران کننده ای را در مقایسه به تلفات ملکی ناشی از چنین حملات در سه ماه اول سال ۲۰۱۶ ،که در برگیرنده ۲۹

مورد ) ۸ کشته و ۲۱ زخمی( بود نشان می دهد.

تلفات ملکی ناشی از مهمات منفجر ناشده یک درصد افزایش داشته است چنانکه ۲۰۳ فرد ملکی (۵۰ کشته و ۱۵۳ زخمی) که ۸۱ در صد آن شامل کودکان است متحمل تلفات گردیده اند.

یوناما از افزایش تلفات ملکی به شمول کودکان و زنان به شدت نگران است.

یوناما ۲۴ درصد افزایش را در تلفات ملکی در خصوص زنان ثبت نموده است که در برگیرنده ۲۷۳ مورد (۸۸ کشته و ۱۸۵ زخمی ) می باشد.

دلیل افزایش این آمار کشته یا زخمی شدن زنان در اثر عملیات های هوایی و حملات انتحاری و گروهی بوده است. آمار مرگ زنان در اثر منازعات مسلحانه ۵۴ در صد افزایش یافته است در حالیکه ارقام جراحت در میان زنان شاهد ۱۳در صد افزایش بوده است.

در سه ماه نخست سال جاری ، یوناما ۷۳۵ مورد تلفات کودکان (۲۱۰ کشته و ۵۲۵ زخمی) را ثبت نموده است که مبین سه درصد افزایش در این آمار در مقایسه با سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ می باشد.

مرگ کودکان ۱۷ درصد افزایش داشته است، در حالی که آمار جراحت در میان کودکان یک درصد کاهش یافته است. در سه ماه نخست ۲۰۱۷ ،مرگ و میر اطفال ۳۴ درصد مجموع تلفات ملکی را تشکیل میدهد.

دانیل بل مسئول بخش حقوق بشر یوناما گفت: "افزایش هفده درصدی در تلفات کودکان نشان دهنده ناکامی طرفین درگیر در جنگ در خصوص اتخاد اقدامات برای حفاظت غیرنظامیان، به شمول نشانی و پاکسازی ساحات پس از ختم جنگ می باشد."

 

کابل مرگبار ترین ولایت برای غیر نظامیان بوده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد