کابینه-دو-قانون-تصدی-ها-و-اکادمی-علوم-را-بررسی-میکند

کمیته تقنین کابینه دو طرح قانون تصدی ها، طرح تعدیل قانون اکادمی علوم را به بررسی گرفت که بر اساس آن زمینه سهم گیری دولتی در توسعه اقتصادی، و زمینه سهم گیری دولت در تحقیقات عملی مشخص خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز:  جلسه کمیته قوانین بعد ازظهر روز یک شنبه (8 حوت)، به ریاست استاد سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شده و دراین جلسه طرح قانون تصدی ها، طرح تعدیل قانون اکادمی علوم و تعدیل برخی از مواد قانون تنظیم خدمات مخابراتی مورد بررسی قرار گرفت.

پس از صحبت های رهنمودی رییس کمیته در مورد اجندای جلسه، وزیر عدلیه در راستای ضرورت طرح قانون تصدی ها گزارش داده افزود که فراهم نمودن زمینه سهم گیری دولت درتوسعه اقتصادی، تسریع روند استفاده از ذخایر و منابع طبیعی، فراهم نمودن زمینه مشارکت تصدی ها با سکتور خصوصی، فراهم آوری زمینه رقابت سالم تصدی ها با سکتو خصوصی، تنظیم امورمربوط به تأسیس، احیای مجدد، تجدید سازمان، تغییر شخصیت حقوقی تصدی ها و تنظیم فعالیت های اقتصادی و مالی تصدی ها از اهداف این طرح قانون می باشد.

براساس گزارش وزارت عدلیه، سازماندهی مجدد فعالیت تصدی ها به صورت مستقل از نظر قیمومیت، عدم استقلال تجاری، اعطای استقلالیت عملکرد به هیأت عامل تصدی ها در مورد خرید و فروش، استقلال در جذب ظرفیت منابع بشری و مدیریتی، فراهم نمودن زمینه سرمایه گذاری سکتور خصوصی در تصدی و برعکس آن و استقلال مالی تصدی ها به عنوان ضرورت های تهیه این طرح عنوان شد.

معاون ریيس جمهور نیز در مورد این طرح تقنینی گفت که با توجه به مشکلات مختلف در زمینه فعالیت تصدی ها، هدف این است که تصدی های موجود با تأیید و تصویب این قانون، از وضعیت موجود و رکودی که بدان گرفتار شده است، نجات یافته و مؤثریت داشته باشند.

درپی گزارش و توضیحات مبنی بر ضرورت و چگونگی طرح یاد شده، اعضای جلسه این طرح را به دقت مورد بررسی قرار داده و در موارد مختلف آن نظریات و دیدگاه های خویش را مطرح کردند. کمیته ضمن آنکه طرح یاد شده را در پرنسیپ مورد تأیید قرار داد، به وزات عدلیه هدایت داد تا دیدگاه های اصلاحی و پیشنهادی اعضای جلسه را شامل طرح نموده آن را به کابینه ارائه کند.

براساس اجندا، در بخش دیگری جلسه، طرح تعدیل قانون اکادمی علوم نیز مورد بررسی قرار گرفته که برمبنای گزارش اکادمی علوم، این طرح قانونی به منظور فراهم سازی زمینه رشد تحقیقات علمی در عرصه های مختلف، توجه به زمینه رشد کمی و کیفی تحقیقات علمی و بلند بردن سویۀ علمی درعرصه های مختلف، تهیه شده است.

شرکت کنندگان نظرات اصلاحی و پیشنهادات شان را به تفصیل در مورد چگونگی این طرح قانون بیان داشته سرانجام آن را مورد تأیید داد. اعضای کمیته در موارد زیادی پیشنهادات اصلاحی خویش را به منظور رفع کاستی های طرح قانون اکادمی علوم مطرح کرده و فیصله شد نظریات مطرح شده و اصلاحات لازم در طرح یاد شده وارد گردد.

دراین جلسه طرح تعدیل و ایزاد برخی از مواد قانون تنظیم خدمات مخابراتی نیز که بنابر ضرورت های موجود در وزارت مخابرات، ازسوی مسؤلان اداره مربوطه به جلسه ارائه شده و در زمینه توضیح داده شد.

پس از بحث و تبادل نظری که دراین زمینه صورت گرفت، تعدیلات پیشنهادی در قانون تظنیم خدمات مخابراتی در پرنسیپ مورد تأیید قرار گرفته و به یک گروه تخینکی وظیفه داده شده تا ملاحظات اعضای جلسه و پیشنهادات اصلاحی آن را با توجه به معیار های قانونی وحقوقی به دقت شامل طرح تعدیل نموده و این طرح تقنینی توسط وزارت عدلیه به کابینه ارائه گردد.

کابینه دو قانون (تصدی ها و اکادمی علوم) را بررسی میکند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد