کار-پروژه-های-جدید-به-ارزش--میلیارد-افغانی-آغاز-می‌شود

وزارت معادن و پترولیم ۱.۶ میلیارد افغانی را در راستای تطبیق پروژه های کوچک و بزرگ در ولایت‌های بلخ، ننگرهار، کاپیسا، غزنی، میدان وردک و کابل سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش افغان نیوز: محمد هارون چخانسوری، وزیر معادن و پترولیم امروز پنج‌شنبه( 13، قوس ) طی یک کنفرانس خبری در پیوند به تایید 168 پروژه از سوی شورای عالی اقتصادی، گفت که این وزارت در ماه قوس حدود 1.6 میلیارد افغانی برای پنج سال آینده سرمایه گذاری کرده است.

آقای چخانسوری گفت که با تطبیق این پروژها، زمینه اشتغال برای حدود چهار هزار تن فراهم و همچنان سالانه حدود 400 میلیون افغانی عواید از درک رویالتی و کرایه سطح زمین، جمع‌آوری خواهد شد.

وزیر معادن همچنان می‌گوید که با تطبیق پروژه های جدید، حدود 31 ساحۀ معدن‌کاری غیر قانونی به ساحات قانونی تبدیل شده و این امر تاحدی جلو استخراج غیر قانونی معادن را می‌گیرد.

وی گفت که در پنج ماه  گذشته، هماهنگی های موثر با نهاد های بین المللی و شرکای پروژۀ تاپی صورت گرفته و در آغاز سال میلادی، کار این پروژه آغاز و در مدت دو الی سه سال تکمیل خواهد شد.

چخانسوری افزود:  قرار اس، کار ساختمانی 94.5 کیلومتر پایپ لاین انتقال گاز از شبرغان به مزار شریف، در سه ماه آینده آغاز و در مدت یک سال تکمیل گردد. به گفته او، از گاز این پایپ لاین برعلاوه تولید 50 میگاوات برق و استفاده در دستگاه تولید برق مزارشریف، در فابریکات کود برق و تولید شیشه نیز استفاده خواهد شد.

آقای چخانسوری اظهارداشت که این پروژه ها در بخش های ساختمانی، معدن‌کاری کوچک و بزرگ در ولایت های، بلخ، ننگرهار، غزنی، میدان وردک، کاپیسا و کابل تطبیق خواهد شد.

این درحالی است که حکومت در ماه قوس سال 1396 نقشۀ راه سکتور معادن را به هدف توسعه این سکتور منظور کرد و پیشنهاد نمود تا ساحات ارائه شده از جانب شورای عالی اقتصادی به حیث ساحات معدن‌کاری تایئد گردد.

کار پروژه های جدید به ارزش 1.6 میلیارد افغانی آغاز می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد