۴۷-درصد-افغان‌ها-زیر-خط-فقر-زندگی-می‌کنند

مسوولان اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گویند که ۴۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند. همچنان آمار‌های این ادره نشان می‌دهد که فقر نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش افغان نیوز: احمد جاوید رسولی، رییس عمومی اداره ملی احصائیه و معلومات امروز( دوشنبه، ۱۷ قوس) در مراسم نشر نتیاج ابتدایی سروی عواید، مصرف و نیروی کار افغانستان در سال ۱۳۹۹ گفت که ۸۰ درصد سروی عواید، مصرف و نیروکای امسال از طریق تکنالوژی طرح شده صورت گرفته و معلومات آن از اعتبار بهتر برخوردار است.

آقای جاوید افزود که از سال ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۷ میلادی، تمامی سروی و جمع آوری معلومات در اداره ملی احصائیه و معلومات توسط نهادی بین‌المللی صورت می‌گرفت که هر ساله تا ۳.۵ میلیون دالر هزینه داشت؛ اما امسال این اداره به هزینه ۷۰ میلیون افغانی تمامی سروی عواید، مصرف و نیروی کار افغانستان را انجام داده است.

حسیب‌الله موحد، معاون اداره ملی احصائیه و معلومات گفت که سروی عواید، مصرف و نیروی کار کشور روی ۱۸ هزار و ۳۵۰ خانواده به شمول ۵۳۰ خانواده کوچی در ۳۴ ولایت صورت گرفته است.

آقای موحد گفت که سروی انجام شده نشان می‌دهد که ۴۸.۹ درصد جمعیت افغانستان بین ۱۵ تا ۶۰ سال قرار دارند و این جمعیت نیروی کار کشور را تشکیل می‌دهد. بیشتر از ۴۰ درصد جمعیت کشور افراد زیر ۱۵ سال است.

موحد بیان کرد که سال گذشته آمار فقر در کشور ۵۴ درصد بود؛ اما امسال به ۴۷.۳ درصد کاهش یافته است. براساس این مورد، فقر در کشور ۷ درصد کاهش یافته است.

او افزود که در سال‌های پیش، آمار فقر در فصل زمستان افزایش داشت؛ ولی امسال به دلیل گسترش ویروس کرونا فقر در بهار سال بیشتر شده بود.

آقای موحد در مورد مصونیت غذایی مردم گفت که در سال ۱۳۹۵ عدم مصونیت غدایی ۴۴ درصد بود؛ اما سروی انجام شده نشان می‌دهد که امسال این آمار به ۳۷ درصد کاهش یافته است.

معاون اداره ملی احصائیه و معلومات گفت که مشارکت کار از سال ۱۳۹۵ تا کنون از ۵۳.۹ درصد به ۴۱.۹۹ درصد کاهش یافته که این امر نشان می‌دهد تقاضا برای کار در بین شهروندان کشور کاهش یافته است. او افزود که در مجموعه بیکاری در میان شهروندان کشور از ۲۳.۹ درصد به ۱۱.۴ درصد کاهش یافته است.

آقای موحد در مورد سطح اشتغال در کشور گفت که ۴۵ درصد شهروندان افغانستان به کار زراعت مشغول اند و ۱۷ درصد دیگر شغل آزاد و محلی دارند.

وی در مورد کار شاقه کودکان کشور گفت که به‌صورت کل، کار شاقه در میان کودکان ۹ درصد در جریان امسال کاهش یافته است.

این‌همه در حالی است که پیش از این رییس جمهور غنی گفته بود که ۹۰ درصد مردم افغانستان کمتر از دو دالر درامد دارند و زیر خط فقر زندگی می‌کند. نهادهای بین المللی نیز گفته اند که ۸۰ درصد مردم افغانستان در فقر شدید زندگی می‌کند.

۴۷ درصد افغان‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد