کاسا-یک‌هزار-آغاز-گسترش-روابط-میان-افغانستان-و-قرغیزستان

محمد سرور دانش معاون رئیس جمهور در جریان سفرش به قرغیزستان با رئیس جمهور آن کشور دیدار کرده و روی گسترش روابط دوجانبه بحث کردند.

به گزارش افغان نیوز: استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور با المازبیگ اتمبایف رئیس جمهور قیرغیزستان در آلا آرچا، رزیدانس ریاست جمهوری قرغیزستان، ملاقات نمود.

در این دیدار مسایل مهم روابط بین دو کشور در عرصه های مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. در ابتدا رئیس جمهور المازبیگ اتمبایف از سفر معاون رئیس جمهور کشورمان به بیشکک و اشتراک در اجلاس بین المللی حفاظت از پلنگ های برفی و اکوسیستم آن ها سپاسگذاری کرده و خوش آمدید گفت.

آقای دانش در این دیدار با تأکید بر توسعه روابط بین دو کشور، مسایل مهمی را در سه عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رئیس جمهور قرغیزستان در میان گذاشت.

ایشان در بخش سیاسی گفت: اگرچه در طول سال های اخیر چهار تفاهمنامه بین وزارت های امور خارجه دو کشور به امضا رسیده است، اما عرصه های مهم دیگری باقی مانده که تفاهمنامه ها و توافقنامه های دیگری نیز باید به امضا برسد و همچنین برای تعقیب آن ها و اجرایی شدن توافقات، کمیسون های دو جانبه تشکیل شود.

استاد دانش افزود: ما در سازمان های منطقه ای مثل ایکو و شانگهای و پروسه قلب آسیا همکاری های خوبی با هم داریم و از شما تشکر می کنم که از عضویت افغانستان در شانگهای، همواره حمایت کرده اید و امیدوارم افغانستان هرچه زودتر در این سازمان مهم عضویت رسمی پیدا کند.

استاد دانش در زمینه مسایل امنیتی گفت: امروز تروریزم، افراط گرایی، قاچاق، مواد مخدر و خطرات محیط زیستی تهدیدات مشترک ما است و لازم است همکاری های امنیتی و تبادل تجربیات و اطلاعات بین ما بیشتر گردد.

وی همچنین با تأکید بر توسعه روابط پارلمانی بین پارلمان های هر دو کشور، از جانب قرغیزستان خواست که سفارت کشور قرغیزستان در کابل باید از شارژدافر به سطح سفیر ارتقا پیدا کند و گفتگو برای توافق در رفع ویزا از دارندگان پاسپورت های دیپلماتیک بین دو کشور آغاز شود.

استاد دانش افزود: در زمینه همکاری های بین المللی، با توجه به موفقیت های افغانستان در زمینه مسایل حقوق بشری و اهمیت این موضوع برای مردم افغانستان، ما برای سالهای 2018 تا 2020 کاندیدای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هستیم و در اکتوبر آینده در این رابطه رأی گیری به عمل می آید و انتظار دارم دولت قرغیزستان از ما برای کسب عضویت در این شورا حمایت کند.

معاون رئیس جمهور در عرصه مسایل اقتصادی و تجارتی گفت: افغانستان به عنوان قلب آسیا از موقعیت جغرافیایی ممتازی برخوردار است و می تواند آسیای میانه، آسیای جنوبی، آسیای غربی و آسیای شرقی را به همدیگر وصل کند و از این جهت ما همگرایی منطقه ای را عامل اصلی ثبات و توسعه در منطقه می دانیم.

 آقای دانش تصریح کرد که برای همه انواع همکاری های اقتصادی و تجارتی منطقه ای آماده هستیم و به همین جهت طرح یک کمربند یک راه که از سوی رهبری چین مطرح شده، یک فرصت مناسب برای اتصال منطقه ای است و ما علاقه مندیم در چوکات این طرح، خط آهن بین کشورهای ما از هر طریق ممکن وصل شود.

استاد دانش افزود: پروژه مهم کاسا یکهزار برای انتقال برق قرغیزستان از طریق تاجیکستان به افغانستان و پاکستان یکی از پروژه های مهم منطقه است و ما در افغانستان از همین ماه آگست امسال کارهای مقدماتی در باره آن از جمله مطالعات اجتماعی و محیط زیستی آن را آغاز کرده ایم و امیدواریم از جانب شما نیز این پروژه طبق تواققات قبلی، به جدیت تعقیب شود.

ایشان همچنین افزود: در عرصه های انرژی، معادن و زراعت، در افغانستان ظرفیت های خوبی برای همکاری و سرمایه گذاری جانب قرغیزستان وجود دارد.

ما در افغانستان آماده هستیم از تجربه غنی شما در مورد انرژی، زراعت و مدیریت منابع آب استفاده کنیم. استاد دانش گفت: ما در افغانستان کار روی منابع آبی و تدوین قانون جدید برای مدیریت آب را آغاز کرده ایم و از آنجا که دولت قرغیزستان در این زمینه، تجربه موفقی دارد، انتظار داریم در این مورد از جهت تخنیکی و حقوقی ما را کمک کنید.

استاد دانش با تأکید بر ایجاد یک خط پرواز هوایی مستقیم بین کابل و بیشکک و ایجاد تسهیلات برای رفت و آمد تجار دو کشور، ابراز داشت که باید روابط بین اطاق های تجارت دو کشور توسعه یافته و صادرات و واردات دو کشور افزایش یابد و برای آشنایی هر چه بیشتر، نمایشگاه های مشترک در کابل و بیشکک برگزار شود.

معاون رئیس جمهور در عرصه روابط فرهنگی بین دو کشور گفت: یکی از اقوام شریف ما در افغانستان قوم قرغیز است که در واخان بدخشان ساکن هستند.

نام این قوم در کنار سایر اقوام باهم برادر ما به صورت رسمی در قانون اساسی ما ثبت است و ما در تذکره تابعیت برقی، هویت قومی شان را در تذکره ثبت خواهیم کرد و دولت افغانستان با توجه به سوابق محرومیت این قوم، برنامه های خاص تعلیمی و صحی را در این منطقه آغاز کرده و از شما هم تشکر می کنیم به خاطر کمک های خاصی که به قرغیزهای افغانستان داشته اید.

استاد دانش افزود: هم اکنون تعداد بیش از 300 تن از محصلین افغانستان در دانشگاه های مختلف قرغیز مشغول تحصیل هستند که اکثر آنان با هزینه شخصی خود تحصیل می کنند و عده ای هم به صورت بورسیه هستند و از شما انتظار داریم که دروازه پوهنتون های شما همچنان به روی محصلین ما باز گذاشته شود تا هم به صورت شخصی و هم به صورت بورسیه، جوانان ما از تجربیات علمی کشور شما استفاده کنند و هرگاه بورسیه های بیشتری از جانب شما در اختیار دولت افغانستان گذاشته شود ما سعی خواهیم کرد که جوانان قرغیز افغانستان را در اولویت قرار دهیم.

وی علاوه نمود: قبلا بین پوهنتون پول تخنیک کابل و پوهنتون مناس بیشکک تفاهمنامه ای امضا شده که برای توسعه روابط علمی ما بسیار مفید و مؤثر بوده و امیدوارم این تفاهمنامه ها بین سایر دانشگاه های دو کشور نیز به امضا برسد.

رئیس جمهور قرغیزستان با اظهار خرسندی و رضایت از بیانات معاون رئیس جمهور افغانستان، تأکید کرد که همگرایی منطقه ای تنها راه برقراری صلح و ثبات و پیشرفت در منطقه است و ابراز امیدواری کرد که با تحکیم و توسعه روابط دوستانه بین افغانستان و همه همسایگانش و همه کشورهای منطقه، به جای جنگ و خشونت، صلح و توسعه حاکم شود.

ایشان افزود: ما در قرغیزستان نیز تجربه های تلخی ناشی از اختلاف و خشونت بین اقوام اوزبک و قرغیز داشتیم که ریشه خارجی داشت و در سال های 1990 و 2010 متأسفانه قربانیان زیادی از ما گرفت ولی ما کوشش کردیم که بین مردم خود همدلی ایجاد کنیم که در اثر آن در شش سال گذشته اقتصاد و تولید ناخالص داخلی ما دو برابر رشد کرده است. ما علاقه مندیم این تجربه خود را در اختیار کشور دوست خود افغانستان قرار دهیم.

رئیس جمهور اتمبایف افزود: برخی از پیشنهادات شما در باره طرح های کلان اقتصادی و اتصال منطقه ای نیاز به زمان بیشتری دارد و در دراز مدت قابل تحقق است ولی در باره همه مواردی که مطرح کردید، به وزیر خارجه خود هدایت می دهم که در اسرع وقت ممکن این مسایل را بررسی کند و در خلال ده روز آینده نتیجه را به من ارائه نماید تا از طریق سفارت شما به کابل اطلاع دهیم.

رئیس جمهور قرغیزستان یک بار دیگر از حضور معاون رئیس جمهور سپاسگذاری کرده و بر توسعه روابط دوستانه بین دو کشور تأکید کرد.

گفتنی است در این ملاقات وزیر امورخارجه قرغیزستان، شهزاده مصطفی ظاهر رئیس اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان و آقای محمد عیسی مصباح سفیر کبیر و نماینده تام الاختیار افغانستان مقیم بیشکک نیز حضور داشتند.

کاسا یک‌هزار آغاز گسترش روابط میان افغانستان و قرغیزستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد