کاهش-خشونت؛-پیش‌شرط-امضای-توافق‌نامه‌ی-صلح-با-طالبان

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفته است که بر اصل «کاهش خشونت» با تعریف و مکانیزم مشخص و قابل قبول برای امریکا، حکومت و مردم افغانستان به عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان پابند هستیم.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان با عبدالله عبدالله رییس اجرایی و اعضای دسته انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» شام روز شنبه، دوازدهم دلو دیدار کرده است.

نماینده امریکا در امور صلح افغانستان در این دیدار گفته است که امریکا منتظر پاسخ گروه طالبان برای پذیرش «کاهش خشونت» به عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه صلح است.

طبق اعلام ریاست اجرایی، خلیل‌زاد دست‌یابی به صلح را از اهداف عمده امریکا در افغانستان عنوان کرده است. او تأکید کرده که ایالات متحده امریکا بر اصل «کاهش خشونت با تعریف و مکانیزم مشخص و قابل قبول برای امریکا، حکومت و مردم افغانستان به عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان پابند است و در این راستا منتظر پاسخ گروه طالبان می‌باشد.»

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان روز گذشته با محمداشرف غنی نیز دیدار کرد. طبق خبرنامه‌ای که ارگ از این دیدار نشر کرده است، خلیل‌زاد گفته است: «منتظر پاسخ روشن طالبان بر اساس یک میکانیزم عملی برای آتش‌بس و یا کاهش قابل ملاحظه و پایدار خشونت که مورد قبول مردم افغانستان و حکومت امریکا باشد، هستیم.» او هم‌چنان به رییس جمهور غنی گفته است که مذاکرات با طالبان پیش‌رفتی قابل توجه نداشته است.

از جانب دیگر، طبق اعلام ریاست اجرایی، زلمی خلیل‌زاد در دیدار با عبدالله عبدالله تأکید کرده است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان باید فراگیر و همه شمول باشد و از تمام اطراف در افغانستان نمایندگی کند.

هم‌چنان رییس اجرایی تأکید کرده است که صلح و تلاش‌های صلح در انحصار هیچ‌ نهاد و گروهی نمی‌تواند باشد و باید با قضیه‌ی صلح به صورت فراگیر و همه جانبه برخورد شود. به گفته او، تمام جریان‌های سیاسی، شخصیت‌های ملی، زنان و نهادهای جامعه مدنی باید در مذاکرات صلح حضور داشته باشند و دیدگاه‌های‌شان در این زمینه در نظر گرفته شود. عبدالله عبدالله هم‌چنان گفته است: «طالبان با درک واقعیت‌های جامعه و با استفاده از فرصت به دست آمده به صلح تن دهند و قتل و کشتار هرچه سریع‌تر در کشور پایان یابد.»

کاهش خشونت؛ پیش‌شرط امضای توافق‌نامه‌ی صلح با طالبان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد