کرزی-حرف‌اش-را-پس-گرفت؛-حجاب-وجیبه-دینی-و-لباس-ملی-است

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان پس از واکنش امارت اسلامی در پیوند به انتقاد اخیرش نسبت به وضع محدودیت علیه زنان می‌گوید که حجاب وجیبه دینی و لباس ملی زن افغان است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، چهارشنبۀ هفتۀ گذشته طی مکتوبی به مجریان زن در رسانه‌های دیداری دستور داد که هنگام اجرای برنامه ماسک بپوشند. این دستور واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت.

حامد کرزی خطاب به طالبان گفت: زنان در افغانستان حجاب را رعایت می‌کنند؛ اما پوشش صورت حجاب نیست، یک سنت در برخی از کشورها است.

رییس‌جمهور پیشین اضافه کرد که برقع هم از سنت‌های افغانستان نه، بلکه از بیرون وارد شده است. اما نشر گسترده‌ی این انتقاد از سوی رسانه‌ها، کرزی را دست‌پاچه کرد.

وزارت امر به معروف طالبان در اعلامیه‌ای نوشت: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور در ۲۰ سال گذشته به‌خاطر خوشحالی خارجی‌ها هر نوع آزادی را برای زنان می‌خواست؛ اما همسر خودش از چنین آزادی‌هایی برخوردار نبود.

اکنون آقای کرزی در برگه فسبوک‌اش نوشته است که من حجاب را وجیبه دینی و لباس ملی زن افغان میدانم.

وی تصریح کرده است: «من تنها در باره کیفیت حجاب سخن گفته‌ام، تعبیر غلط نشود. در عین زمان به حکومت مشوره میدهم که درین باره از نرمی و حکمت کار بگیرند.»

در همین حال، شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجهٔ طالبان، روز گذشته در یک اقدام بی پیشینه در نشستی که به مناسبت مرگ اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، در کابل راه اندازی شده بود گفت: حکومت نباید برای جلوگیری از فساد، از حق نصف جمعیت این کشور چشم‌پوشی کند.

این درحالی است که مجریان مرد شماری از شبکه‌های تلویزیونی افغانستان از جمله تلویزیون‌های یک و طلوع‌نیوز به نشانه همبستگی با مجریان زن این شبکه‌ها و به رسم اعتراض، هنگام اجرای برنامه ماسک بر صورت زدند.

کرزی حرف‌اش را پس گرفت؛ حجاب وجیبه دینی و لباس ملی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد