کرزی-قبل-از-تحقق-صلح-نباید-انتخابات-برگزار-شود

رییس جمهور پیشین کشور می گوید که تا رسیدن صلح با طالبان، حکومت اشرف غنی باید ادامه یابد و هر زمانی که صلح شد، سپس انتخابات برگزار شود.

به گزارش افغان نیوز: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین که امروز پنج شنبه(10، اسد) پیرامون صلح و انتخابات در کابل صحبت می‌کرد، گفت که بهتر است انتخابات پس از پروسه صلح، زمانی برگزار شود که مردم افغانستان اختیار خاک خود و انتخابات را داشته‌باشند.

وی با اشاره به چند دور انتخابات گذشته ریاست جمهوری و پارلمانی گفت که "در انتخابات ۲۰۰۹ که من رییس جمهور شدم، دیدم که رأی ما در دست خارجی‌ها است و ما هیچ نقشی در آن نداریم."

کرزی گفت: "موافق حکومت موقت هم نیستم، من در حضور وزیر خارجه امریکا به اشرف‌غنی گفتم که خودت تا رسیدن صلح با طالبان، حکومت را ادامه بده و هر زمانی که صلح شد، سپس انتخابات برگزار شود. من قبلا نیز گفته بودم که در شرایط فعلی، انتخابات به‌خیر افغانستان نیست و همه باید به صلح بپردازند."

حامد کرزی همچنین امریکا را صاحب اصلی پروسه صلح دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند به یک روند «افغانی» تبدیل شود.

آقای کرزی امریکا را متهم به تفرقه‌افکنی،‌ کشتار مردم و تشویق به کشتار و ادامه جنگ از طریق تبلیغات رسانه‌ای کرد.

او در نشست امروز، نیت امریکا از توافقات صلح را نیز تردیدآمیز خواند و گفت که اگر نیت امریکا این باشد که با طالبان صلح کند؛ اما داعش به فعالیت خود ادامه بدهد به هیچ صورت برای مردم قابل پذیرش نیست.

رییس جمهوری پیشین اضافه کرد که معامله میان امریکا و پاکستان بر سر افغانستان نیز به معنای صلح نه؛ بلکه به ضرر افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که امریکا از تلاش برای نهایی‌کردن مذاکرات صلح خبر داده و گفته‌است در این دور از گفتگوها که امروز آغاز می‌شود، با طالبان توافق نهایی انجام می‌شود. زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز گذشته اعلام کرد که با حکومت افغانستان در زمینه مراحل بعدی مذاکرات صلح، توافق کرده و به دوحه می‌رود.

با این حال، حامد کرزی می‌گوید که بهتر است توافق‌نامه امریکا و طالبان پس از انجام توافق میان افغان‌ها و طالبان امضا شود. او در عین حال، خواهان شریک‌شدن کشورهای بزرگ از جمله روسیه و چین در پروسه صلح افغانستان هم‌گام با امریکا شد.

کرزی: قبل از تحقق صلح نباید انتخابات برگزار شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد