کشورها-نباید-کورکورانه-به-واشنگتن-اعتماد-کنند

معاون دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید: خروج امریکا از افغانستان درسی برای همه کشورهایی است که مایل‌ اند کورکورانه به واشنگتن اعتماد کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ رشید نورگلیف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه، روز دوشنبه(۱۶ جوزا) گفت: «آنچه در افغانستان اتفاق افتاد درس خوبی برای همه در جهان است که مایل‌ اند کورکورانه به واشنگتن اعتماد کنند. امریکایی‌ها افغانستان را ترک کردند و مردم افغانستان را با تمام مشکلاتی که ایجاد کردند، تنها گذاشتند.»

خبرگزاری تاس به نقل از او می‌نویسد، کشورهای منطقه ناگزیر اند در کنار مردم افغانستان این بار سنگین را بر دوش بکشند.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه افزود که روسیه معتقد است «این گونه ابتکارات به هر شکلی غیرقابل قبول است.»

نورگلیف افزود: «واشنگتن و متحدان‌اش نسل غافلگیری‌های ناخوشایند را برای کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل و همسود (CIS) در قالب تهدید دایمی امنیت ملی آن‌ها به راه انداخته‌اند.»

او گفت: «فرار شرم‌آور امریکایی‌ها از افغانستان ثابت کرد که ایالات متحده مانند یک فیل در مغازه چینی‌فروشی، ویرانی از خود به جای می‌گذارد.»

به گقته این مقام روس، کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و سایر کشورهای مستقل مشترک‌المنافع با خطر مهاجرت بی‌رویه و قاچاق مواد مخدر از افغانستان روبه‌رو هستند.

او گفته‌است که سازمان‌های تروریستی مختلف بین‌المللی در منطقه مرزی کشورهای آسیای میانه و افغانستان حضور دارند که امنیت این کشورها را با تهدید و خطر مواجه ساخته‌است.

او تاکید کرد که احتمال دارد این گروه‌ها در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان فعال‌تر شود.

امریکا و ناتو در ماه آگست سال گذشته میلادی از افغانستان خارج شدند؛ خروجی که سقوط نظام پیشین و روی کار آمدن طالبان را در پی داشت. این امر همچنین زمینه‌ساز بروز موجی از فجایع سریالی و گسترده در همه ابعاد شد.

روسیه به منظور جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو و مهار توسعه ناتو به شرق، یک «عملیات ویژه نظامی» را در اوکراین راه‌اندازی کرده‌است.

کشورها نباید کورکورانه به واشنگتن اعتماد کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد