کشورهای-اشتراک-کننده-روی-دولت-فراگیر-در-افغانستان-تاکید-کردند

وزارت خارجه روسیه گفته است که اشتراک کنندگان نشست مسکو، با نشر اعلامیه مشترک روی تشکیل دولت فراگیر تاکید کرده و گفته اند که این امر پیش نیاز اساسی برای تکمیل روند آشتی ملی در افغانستان خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز؛ نشست مسکو در مورد افغانستان به میزبانی روسیه برگزار شد و در آن به شمول طالبان نمایندگان کشورهای چین، پاکستان، ایران، هند، قزاقستان، قرغیزستان، ترکمنستان و اوزبیکستان اشتراک کرده بودند. 

کشورهای اشتراک‌کننده با نشر اعلامیه‌ای مشترک، بر حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تاکید کرده و فیصله شده است که در قبال افغانستان به‌عنوان یک کشور صلح‌آمیز، تجزیه‌ناپذیر، مستقل و عاری از تروریزم و جنایات مرتبط با مواد مخدر متعهد باشند.

در این اعلامیه گفته شده است که جامعه جهانی باید با در نظر گرفتن واقعیت جدید و صرف نظر از به رسمیت شناختن دولت طالبان، به حمایت‌هایش از افغانستان ادامه دهد.

به نقل از اعلامیه کشورهای شرکت‌کننده از طالبان خواسته‌اند که گام‌های موثری برای بهبود حکمرانی و تشکیل یک «دولت فراگیربه گونه واقعی» بردارند که بازتاب دهنده منافع تمام جناح‌های قومی و سیاسی باشد.

در اعلامیه مشترک نشست مسکو از طالبان خواسته شده است که حقوق زنان را باید رعایت کنند.

اعلامیه مشترک نشست مسکو طالبان را به اعمال سیاست‌های معتدل و سالم داخلی و خارجی ترغیب کرده و گفته‌ که در قبال همسایه‌گان سیاست‌های دوستانه اتخاذ کنند.

کشورهای اشتراک‌کننده نشست مسکو در این اعلامیه از فعالیت‌ سازمان‌های تروریستی در افغانستان ابراز  نگرانی کرده‌ و تمایل‌شان برای جلوگیری از خطرات احتمالی آن را ابراز کرده اند.

در اعلامیه از وضعیت وخیم اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی شده و کشورهای اشتراک کننده این نیشست  خواستار ارایه کمک‌های فوری بشردوستانه و اقتصادی به مردم افغانستان شده‌اند.

به همین ترتیب، در اعلامیه به سازمان ملل متحد پیشنهاد داده شده است که یک کنفرانس جامع کشورهای کمک‌کننده به افغانستان را به زودی برگزار کند تا مشکلات اقتصادی این کشور حل‌ شود.

این در حالی است که طالبان پیش از نشست مسکو در مورد افغانستان گفته بود که هیات طالبان در این نشست خواستار به رسمیت شناختن حکومت آنان خواهد شد. اما؛ وزیر خارجه ورسیه اعلام کرد که به رسمیت شناختن طالبان در آجندای نشست مسکو نیست.

کشورهای اشتراک کننده روی دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد