کشورهای-منطقه-از-روابط-افغانستان-و-قزاقستان-الگو-بگیرند

معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم بیست و هفتمین سالروز استقلال قزاقستان گفت که کشورهای منطقه برای همکاری و همگرایی نزدیک، از روابط متقابل افغانستان و قزاقستان الگو بگیرند.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در محفلی که به مناسبت تجلیل از بیست‌و‌هفتمین سالروز استقلال کشور قزاقستان شام روز چهارشنبه( ۱۴، قوس)در هوتل سرینا کابل برگزار شده بود، گفت؛ ما به این باوریم که روابط میان افغانستان و قزاقستان، یک الگوی قابل ستایش از روابط منطقه ای است که نه تنها به نفع مردم دو کشور است، بلکه با الهام گرفتن از آن، می‌توان برای همگرایی و همکاری در سطح همه کشورهای منطقه کار گرفت.

معاون رئیس جمهور گفت که روابط متقابل افغانستان و قزاقستان بر اساس منافع مشترک هر دو کشور بنا نهاده شده و کشورهای منطقه برای همکاری و همگرایی نزدیک منطقه می‌توانند از این نوع رابطه الگو بگیرند.

وی به سطوح مختلف از همکاری‌ها و روابط متقابل افغانستان و قزاقستان در زمینه‌های مختلف اشاره کرده و از کمک دولت قزاقستان، به خصوص در فراهم شدن بورسیه های تحصیلی برای یک‌هزار محصل افغان و کمک‌های مواد غذایی آن کشور برای مردم افغانستان قدردانی کرد.

استاد دانش گفت که قزاقستان در عرصه سیاسی و امنیتی همواره در کنار حکومت افغانستان بوده و از سیاست‌های ما،مخصوصاً در زمینه مبارزه با تروریزم و افراط‌گرایی حمایت کرده و در آموزش بخشی از نیروهای امنیتی افغانستان نیز سهم فعال داشته است.

معاون رئیس جمهور در بخش روابط اقتصادی و تجاری بین افغانستان و قزاقستان نیز گفت که روابط هر دو کشور در حال گسترش است. قزاقستان سالانه به ارزش بیش از ۸۶۶ میلیون دالر کالاهای تجارتی به افغانستان صادر می‌کند، اما صادرات افغانستان به قزاقستان فعلا ۸/۱۳ میلیون دالر است.

به گفته معاون رئیس جمهور، هرچند صادرات و واردات بین دو کشور متوازن نیست، ولی این امیدواری وجود دارد که دادوستد تجاری بین دو کشور به طور روز افزون وسعت یافته و متوازن گردد و با احداث راه لاجورد و خط آهن بین افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان زمینه تجارت و ترانزیت گسترده در سطح منطقه فراهم شود.

وی اما گفت که در کوتاه‌مدت آغاز صادرات از طریق دهلیز هوایی کابل-آلماتی زمینه خوبی را برای انتقال کالاهای کشور ما به بازارهای قزاقستان فراهم ساخته است. استاد دانش رابطه دوامدار بین اطاق ‌های تجارت و سکتور خصوصی دو کشور را با اهمیت خوانده و از سفارت قزاقستان در کابل خواست که در جهت توسعه روابط سکتور خصوصی بین دو کشور بیشتر تلاش کند.

وی با اشاره به اینکه قزاقستان یکی از کشورهایی است که در زمینه فرهنگی و تحصیلات عالی تجربه موفق دارد، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های آن برای افغانستان ادامه یابد. معاون رئیس جمهور برقراری روابط پارلمانی بین پارلمان‌های دو کشور را عرصه دیگری از روابط متقابل افغانستان و قزاقستان خوانده و افزود که پارلمان‌های کشورها نقش بنیادی در توسعه روابط بین ملت ها دارد.

آقای دانش همچنین گفت که در زمینه همکارهای منطقوی افغانستان و قزاقستان در قالب کنفرانس‌ها و سازمان‌های بین المللی همکاری نزدیک دارند و قزاقستان در سازمان شانگهای همیشه از موقف افغانستان حمایت کرده است.

معاون رئیس جمهور نا امنی و تروریزم را از چالش های جدی کشورهای منطقه برشمرد و گفت: تنها راه ثبات و امنیت پایدار در منطقه، همکاری صادقانه همه کشورها بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است.

در این محفل علیم خان یسنگلدیف سفیر قزاقستان در افغانستان نیز ضمن اظهار خرسندی از حضور معاون رئیس جمهور و دیگر شرکت کنندگان، بر گسترش روابط متقابل قزاقستان و افغانستان در عرصه های مختلف به خصوص همکاری های دو کشور در زمینه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و همکاری های منطقوی تاکید کرد.

کشورهای منطقه از روابط افغانستان و قزاقستان الگو بگیرند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد