کمیسیون-حقوق-بشر-افغانستان-منحل-نشده-است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که این کمیسیون منحل نشده و طالبان باید زمینه نظارت مستقلانه و بی‌طرفانه بر وضعیت حقوق بشر‌ را فراهم کنند.

به گزارش افغان نیوز؛ در اعلامیه این کمیسیون آمده است که فعالیت‌ها از ۲۴ اسد به این سو به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان متوقف شده و این امر سبب افزایش نگرانی‌ها از نقض جدی حقوق بشر شده است.

این کمیسیون افزوده است که طالبان ساختمان‌های تمامی دفاتر این کمیسیون را «اشغال» کرده‌اند و از این دفاتر برای برگزاری نشست‌های‌شان کار می‌گیرند و از دارایی‌های کمیسیون نیز استفاده می‌کنند.

از سویی هم، این کمیسیون افزوده است که طالبان پیش از این نسبت به حقوق بشر بی‌توجه بوده‌اند و احتمال احترام گذاشتن به مأموریت و استقلال کمیسیون مستقل حقوق بشر از سوی آن‌ها وجود ندارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از طالبان هم‌چنان خواسته است که به ‌استقلال‌ این کمیسیون و کارمندان آن احترام بگذارند و قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر از جمله حقوق زنان و دختران را رعایت کنند.

این کمیسیون با ابراز نگرانی از محدودیت‌های وضع شده بر کار و نقش زنان در زنده‌گی اجتماعی، ممنوعیت حضور کارمندان زن در وظایف‌شان را غیرقابل قبول می‌داند.

با این وصف، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از توقف کارش، آن هم زمانی که ادعای نقض حقوق بشر به‌ویژه رویدادهای پنجشیر و قندهار و‌جود دارد و نیز نگرانی در مورد حق تحصیل زنان و دختران هم بالا است، ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون به مردم اطمینان داده است که از ارجاع قضایای شان به این نهاد، آسیبی به آن‌ها نخواهد رسید.

با این حال این کمیسیون از یوناما و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر در افغانستان خواسته است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ‌سازوکار مستقلی را برای نظارت بر قضایای نقض حقوق بشر در افغانستان ایجاد کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از جمله نهادهایی است که هم‌زمان با سقوط کابل به دست طالبان از فعالیت باز مانده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان منحل نشده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد