کمیسیون-حقوق-بشر-نگران-ادامه-حملات-انتحاری-بر-مردم-ملکی-است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با محکوم کردن حمله انتحاری بر مراسم خاکسپاری پسر نایب اول مجلس سنا، نگرانی خویش را از ادامه این حملات بر مردم ملکی اعلام کرد.

به گزارش افغان نیوز: این کمیسیون با نشر اعلامیه یی گفته که انجام حملات انتحاری متعدد در جریان به خاک سپاری و تدفین یکتن از شهروندان کشور را در ساحه سرای شمالی شهر کابل که به اثر آن تعدادی از افراد ملکی کشته و زخمی گردیده اند، به شدید ترین الفاظ محکوم نموده؛ و از ادامه چنین جنایات شدیدا ابراز نگرانی مینماید.

هدف قراردادن اشخاص و جمعیت ملکی آنهم در مراسم تشییع جنازه و ادای مراسم مذهبی، نقض آشکار و صریح حقوق بشردوستانه بین المللی (کنوانسیونهای چهارگانه ژنوا و پروتوکلهای الحاقی آن)، تمامی موازین حقوق بشر و احکام دین اسلام قرار دارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به ادامه درخواستهای قبلی خود یک بار دیگر از مخالفین مسلح دولت به طور جدی تقاضا میکند تا جمعیتهای غیرنظامی را مورد هدف قرار نداده و قواعد بین المللی بشردوستانه را به طور کامل رعایت نمایند.

نقض اصول حقوق بشردوستانه بین المللی عواقب جزایی داشته و میتواند توسط مکانیزم‌های بین المللی عدالت، مورد پیگرد عدلی قرار بگیرد، و بیشتر از این مرتکب جنایات جنگی نگردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دولت افغانستان و به ویژه از نیروهای امنیتی کشور تقاضا میکند تا در تأمین امنیت جان مردم بیش از پیش تلاش ورزیده وعاملین قضایای متذکره را شناسایی و مورد تعقیب عدلی قرار دهند.

تأمین امنیت از مکلفیتها و مسوولیتهای اصلی و قانونی نیروهای امنیتی بوده و نباید در این مورد بیشتر از این غفلت نمایند. همچنان از دولت افغانستان تقاضا میگردد تا برای قربانیان حادثات متذکره، جبران خساره عادالنه را روی دست گرفته وارائه دارند.

کمیسیون حقوق بشر نگران ادامه حملات انتحاری بر مردم ملکی است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد