کمیسیون-زون-جنوب-شرق-و-کوچی‌ها-خواستار-مشارکت-در-کابینه-شد

کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی‌ها خواستار حضور کادرهای شان در کابینه جدید حکومت شده و هشدار داد که بعضی از حلقه‌ها در ۱۸ سال گذشته براساس منافع شخصی شان کار کرده اما این‌بار نمی‌توانند از حقوق مردم سو استفاده کنند.

به گزارش افغان نیوز: شیرباز حئدران، عضو کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی ها؛ امروز شنبه( 24، جوزا ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهار داشت که در طی 18 سال گذشته به مردم زون و کوچی ها اولویت داده نشده و مردم از حق شان باز مانده اند.

وی بیان کرد، با کدر های نظامی این زون برخورد غیر حرفه‌ای و غیر مسلکی صورت گرفته است. علاوه براین، آنها برای توطئه ها و دسیسه های مختلف از وظایف شان اخراج و حتی برخی از اشخاص زندگی شان در کابل مورد تهدید قرار گرفته اند.

اقای حئدران افزود: « با توجه به پاسخ مردم زون، کدر های جوان این زون باید در موقف های بلند کابینه جابجا شوند و هر شخصی که از آدرس زون نامزد می‌شود، کمیسیون باید در جریان باشد تا اشخاص متحد از حق مردم دفاع و به خواست آنان رسیدگی کنند.»

به گفته وی، مردم زون جنوب شرق قربانیان اصلی جنگ و فاجعه چهل ساله بوده و اکنون نیز میدان جنگ بازیکنان و برندگان هستند، آنها همواره به قیمت خون شان از خاک و ارزش های ملی افغانستان پشتیبانی کرده، اما متاسفانه  این سیستم همیشه سیلی های ترسناک را بر روی آنها کوبیده اند که دیگر پذیرفتنی نیست.

در همین حال، محمد امین یوسف زازی، عضو دیگر این کمیسیون گفت: دولت باید کدر های این زون را در نهاد های پالیسی ساز جابجا کند تا با درنظر داشت محیط و ساختار آن، استراتژی ها و برنامه ها را برای این زون تهیه کنیم. به گفته وی، دولت متعهد به توسعه متوازن زون نیست، زیرا پروژه ها و برنامه های خود را به افراد محدودی تحویل داده و این مردم از حق شان محروم مانده اند.

آقای زازی تاکید کرد، مردم این زون در چهارده ولسوالی ولایت غزنی طی 10 سال گذشته از حق خود محروم بوده اند، زیرا هیچ وکیلی در مجلس نمایندگان نداشته اند.

از سوی هم، مریم زرمتی عضو کمیسیون کوچی ها اظهار داشت، مردم افغانستان از چند دهه بدینسو همواره درگیر جنگ و ناامنی بوده و به همین دلیل اکنون با مشکلات اقتصادی مواجه اند. بنابراین، کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی از جامعه بین المللی و کشور های ذی‌دخیل می‌خواهند تا یک صلح دایمی را در کشور تامین کنند.

وی اظهارداشت: از یک سو فقر، ناامنی و بیکاری دامن‌گیر کشور شده و از سوی دیگر شیوع ویروس کووید 19 نیز افزایش یافته که مردم را بیشتر نگران ساخته است. به گفته وی، حکومت باید آنان را در ترکیب هیئت صلح، احزاب سیاسی، علما و چهره های سیاسی نیز شامل کند تا تمام اقشار جامعه در گفتگو های بین الافغانی سهم بگیرند.

بانو زرمتی در اخیر خاطر نشان کرد، حکومت باید از تبعیض سیستماتیک دست بردارد و به خواست های کمیسیون زون جنوب شرق توجه نموده و در صورت سهل‌انگاری، دست به اعتراض های مسالمت‌آمیزی در ولایات ذیربط خواهیم زد.

این درحالی است که رییس جمهور غنی روز گذشته تصریح نمود که پس از رهایی دوهزار زندانی دیگر طالبان، مکان و زمان مذاکرات بین‌الافغانی در جریان هفته‌ی آینده مشخص خواهد شد.

کمیسیون زون جنوب شرق و کوچی‌ها خواستار مشارکت در کابینه شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد