کمیشنران-کمیسیون-انتخابات-از-متن-تصمیمات-این-کمیسیون-رانده-شدند

یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات بیان کرده که به این کمیشنران در تصمیمات مهم کمیسیون سهم داده نمی شود و بیشتر برنامه ها و تصمیم های مهم در بیرون رقم میخورد.

به گزارش افغان نیوز: ملیحه حسن کمیشنرکمیسیون انتخابات امروز دوشنبه(23 – اسد) مبنی بر نشر طرح پیشنهادی برای بهبود روند انتخابات از سوی فیفا درکابل، اظهارداشت؛ چالش ها و نبود تصمیمات واحد درکمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد اما کمیسیون تلاش دارد که مکلفیت های قانونی شانرا انجام داده و از هدایت قانون انتخابات بیرون نخواهد شد.

خانم حسن افزود، کمیسیون حدود هزارکارمند موقت را درسرتاسر کشور تعیین نموده و فعالیت شانرا آغاز خواهند کرد.

وی گفت، کمیسیون تمام معلومات را به سکتورهای انتخاباتی شریک ساخته اما بصورت پراگنده که قابل قبول فیفا و پاسخگوی مردم نبوده است.

با این حال محمد یوسف رشید رییس عمومی فیفا میگوید:«فعالیت های قبلی کمیسیون انتخابات و مراحل استخدام کارمندان کارا نبوده و باید فعالیت های شانرا از صفر آغاز نماید».

آقای رشیدی افزود، نا امنی وعدم اعتماد مردم نسبت به انتخابات چالش های زیادی را در روند برگزاری انتخابات ایجاد کرده است. اما کمیسیون نیازمند یک شروع جدید و اساسی میباشد.

وی گفت، از آغاز اعلام تاریخ انتخابات کمپاین سیاسی انتخاباتی به نحوی شروع شده است که حکومت و کمیسیون انتخابات توجه جدی به مسایل داشته باشد. اوگفت، وجود حلقات مشخص در داخل کمیسیون استقلالیت کمیسیون را زیر سوال برده است.

رشیدی خاطر نشان ساخت، فعالیت های کمیسیون باید به اساس برنامه عمل صورت بگیرد که نبود برنامه عمل درکمیسیون اصلاحات را به کندی روبرو ساخته است.

رییس عمومی فیفا تصریح داشته است که فیفا، درهماهنگی با نهادهای مدنی، احزاب سیاسی،فعالین حقوق بشر،مدافعان حقوق زن و کارشناسان امور انتخابات در قسمت تدوین یک برنامه عمل با تشخیص  موارد کلیدی اصلاحی به منظور معیاری سازی روند انتخابات اقدام نموده است.

همچنان فیفا از مسوولین کمیسیون انتخابات خواسته است تا درتحقق اصلاحات بکوشند و درغیر آن صورت، جامعه اعتماد شان را بر روند انتخابات از دست داده و آروزهای دیرینه مردم درمعرض بی اعتمادی و بحران های خطرناک قرار خواهد گرفت.

با این حال اعضایی فیفا بیان میدارند که محدودیت های فرهنگی درساحات، زنان با نگرفتن عکس و ذکرنکردن نام شان اشتراک مردم را در پروسه انتخابات کم رنگ میسازند.

اعضای این کمیسیون با ارایه راه حل به این چالش های فرا راه انتخابات میگویند که کمیسیون باید تضمین امنیت را برای اشتراک مردم در مرکز و لایت درنظر داشته باشد.

آنان تصریح کرده است که کمیسیون باید از طریق ملاامان و بزرگان و متنفذین محل، ذهنیت برای مردم جهت برطرف موانعات داشته باشد. و همچنان برنامه های ظرفیت سازی و روند برقی سازی انتخابات را عملی و تطبیق نماید.

علیرضا روحانی نماینده کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی میگوید: ظرفیت و توانمندسازی بصورت نسبی درکمیسیون شکایات انتخاباتی وجود دارد و تشکیل کمیته های کاری از سوی این کمیسیون ایجاد گردیده است.

آقای روحانی افزود، تاریخ برگزاری انتخابات اعلام شده اما؛ تقویم انتخاباتی بصورت مشخص و دقیق نیست.

این درحالی است که فیفا طی اعلامیه مطبوعاتی بیان داشته است؛ انتخابات سال های گذشته اعتماد و باور مردم را برنهادهای انتخاباتی و در کل روند انتخابات متضرر ساخته است. اما؛  در انتخابات پیش رو، فیفا در قسمت تدوین برنامه عمل با تشخیص موارد کلیدی اصلاحی به منظور معیاری سازی روند انتخابات اقدام نموده است.

کمیشنران کمیسیون انتخابات از متن تصمیمات این کمیسیون رانده شدند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد