گذرگاه-تورخم-به‌روی-ترانزیت-باز-شد

کمیسار ا.ا در تورخم می‌گوید که گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان پس از ۱۱ روز به  روی ترانزیت باز شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالجبار حکمت، کمیسار ا.ا  در تورخم این خبر امرروصبح امروز (سه‌شنبه، ۳ دلو)  ا اعلام کرده، اما درباره‌ی شرایط بازگشایی گذرگاه توضیح نداده است.

اکسپرس تریبون نوشته است که این هیأتی ا.ا  خواستار تسهیل شرایط ویزا شده و پاکستان نیز این خواسته را پذیرفته و تا پایان ماه مارچ به رانندگان مهلت داده است.

به‌نوشته‌ی این رسانه، تصمیم بازگشایی تورخم پس از گفت‌وگوی هیأت متشکل از حمل‌ونقل و نمایندگان اتاق بازرگانی افغانستان با مقام‌های تجاری پاکستان در سفارت این کشور در کابل گرفته شده است.

یک مقام گمرکی به اکسپرس تریبون گفته است که در طول تعطیلی، صادرات پاکستان به افغانستان در حد صفر رسیده بود.

این در حالی است که یکی از مسوولان گمرکی پاکستان در مرز تورخم هشدار داده است که با مسدودماندن این گذرگاه‌ها، ممکن است کالاهای پاکستانی بازار افغانستان را برای همیشه از دست بدهند، زیرا تاجران افغانستانی اقدام به واردات اقلام ضروری از ایران‌ کرده‌اند.
رسانه دان‌نیوز پاکستان نگاشته است که بیش از ۱۰۰ موتر باربری مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاهای فاسدشدنی از تورخم به پیشاور بازگشته‌اند.

محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به آژانس افغان نیوز گفته است که با بسته شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بازرگانی، روزانه یکصد هزار دالر زیان برای بازرگانان وارد می‌شود.
آقای مومند تاکید کرد که حکومت موقت پاکستان در تجارت با افغانستان باید مطابق اصول بین‌المللی و توافق اپتا عمل نماید. او بیان داشت که مسوولان این اتاق در مورد گذرگاه تورخم و بعضی گذرگاه‌های دیگر با مقام‌های پاکستان دیدارهای به منظور حل مشکلات بازرگانان داشته اند اما؛ تا اکنون نتیجه مثبت نداشته است.

گذرگاه تورخم به‌روی ترانزیت باز شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد