گزارش-سازمان-ملل-حاوی-اتهامات-بی‌اساس-است

به دنبال واکنش ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی ا.ا، در پیوند به گزارش سازمان ملل، وزارت خارجه امارت اسلامی می‌گوید که سازمان ملل به جای ارائه گزارش‌های جانبدارانه و برجسته‌سازی رنگ و بوی قومی، باید بی‌طرف باشد.

 به گزارش افغان نیوز؛ وزارت خارجه امارت اسلامی، امروز(شنبه، 19 حوت) در بیانیه‌ای ضمن مثبت خواندن بخش‌هایی از گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل درباره افغانستان، بخش‌هایی از این گزارش را حاوی «اتهامات بی‌اساس» خوانده است.

بیانیه با انتقاد از این گزارش به دلیل «سازوکار غیرعلمی» آن افزوده این گزارش به موضوعات خارج از مأموریت سازمان ملل متحد از جمله ادعای اختلاف داخلی میان مقام‌های ا.ا درباره ممنوعیت مواد مخدر، رنگ دادن قومی به حوادث و موضوعات پرداخته و تلاش‌ها برای برقراری نظم عمومی و اجرای قانون را نقض حقوق بشر و اقدامات خودسرانه خوانده است.

با این حال ذبیح‌الله مجاهد طی اعلامیه‌ای در ایکس نگاشته است که در میان این حوادث اکثر آن رویدادهای می‌باشد که در برخورد نیروهای امنیتی با قاچاق‌چیان مواد مخدر به میان آمده است.

مجاهد به انتقاد می‌گوید: «عوض این‌که رویدادهای که در عملیات با قاچاق‌چیان مواد مخدر به وقوع پیوسته، تقدیر شود و بیداری نیروهای امنیتی تعبیر گردد، از این موضوع برای نشان دادن ناامنی افغانستان به سطح عمومی استفاده شده است».

او گفته است که نیروهای امنیتی ا.ا در نقاط مختلف کشور همه روزه در اجراات و مبارزه با مفسدین، دزدان، اختطافچیان، قاچاق‌بران و جنایت‌کاران مصروف اند و در موارد متذکره در مقایسه به سال گذشته تغییرات مثبت به میان آمده و حوادث امنیتی نیز کاهش یافته است.

سخنگوی ا.ا افزوده است که در اثر مبارزۀ علیه مواد مخدر، از سال گذشته به این‌سو بیش از 14 هزار تن قاچاق‌چی دست‌گیر و به محاکم سپرده شده اند.

به گفته‌ای او بیش از ۵ هزارو 500 تُن مواد مخدر نابود شده است. در حدود یک هزارو 200 فابریکۀ تولید مواد مخدر از بین برده شده و ۱۵ هزار و ۳۰۰ هکتار زمین از مواد مخدر پاکسازی گردیده است.

مجاهد گفته است که سازمانی به نام ملل متحد چگونه در مخدوش ساختن ذهنیت مردم ما مصروف است و امنیت را ناامنی تعبیر می کند.

به گفته سخنگوی ا.ا این اقدامات سازمان ملل به خواست بعضی از حلقات مشخص استخباراتی و جوانب شریر که بخاطر وارد ساختن فشارها بر ا.ا، که تلاش ناکام می نمایند، انجام می‌شود.

به گفته او ا.ا به این گزارش به دیده شک می‌نگرد و آن‌را سوء استفاده از نام و عنوان سازمان ملل متحد می‌داند.

این در حالی است آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارش سه ماهه‌اش درباره وضعیت افغانستان گفته است شمار رویدادهای امنیتی در مقایسه با سه ماه سال گذشته 38 درصد افزایش یافته است.

آقای گوترش در این گزارش گفته است که شمار رویدادهای امنیتی از اول نومبر ۲۰۲۳ تا ۱۰ جنوری ۲۰۲۴ در مقایسه با همین دوره در سال گذشته، ۳۸ درصد افزایش یافته‌ و در این مدت یک هزار و ۵۰۸ رویداد امنیتی در افغانستان رخ داده است.

در گزارش آمده است که در این سه ماه، بخش‌های مرکزی کشور با ۲۶۳ رویداد، گواه بیشترین رویدادهای امنیتی بوده‌، در حالی که در بخش‌های شمال شرقی افغانستان، ۲۴۷ رویداد به ثبت رسیده و بیشتر این رویدادها مربوط به درگیری با افرادی است که در کشت و تولید مواد مخدر دخیل بوده و شمار این رویدادها از ۱۰۲ به ۲۶۳ رویداد افزایش یافته است.

طبق این گزارش، مخالفان نظامی امارت اسلامی همچنان به حامله‌های شان در برابر حکومت سرپرست افغانستان ادامه داده‌اند اما؛ چالشی در برابر اداره قلمرو حکومت سرپرست ایجاد نکرده‌ است و جبهه آزادی از ۱۰ عقرب تا ۲۰ دلو سال جاری حمله بر نقاط مختلف افغانستان انجام داده و این بار حمله‌های آن بیشتر بر شهرها متمرکز بوده‌اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این گزارش گفته است که گروه داعش در این مدت مسوولیت سه حمله را بر عهده گرفته است در حالی که در همین مدت در سال گذشته این گروه مسوولیت ۸ حمله را بر عهده گرفته بود و حملات این گروه بیشتر متمرکز به هدف قراردادن اقلیت‌های مذهبی و نظام‌یان امارت اسلامی بوده‌ است که نسبت به سال قبل کاهش چند درصدی را نشان می‌دهد.

در گزارش آقای گوتریش آمده است که در سه ماه گذشته، حکومت سرپرست 7 مدرسه تازه به شمول یک مدرسه دینی برای دختران، ایجاد کردند که با این حال، شمار مجموعی مدرسه‌ها در افغانستان به ۶ هزار و ۸۳۶ مدرسه برای پسران و ۳۸۰ مدرسه برای دختران، رسیده است.

بر بنیاد این گزارش از ۱ نومبر ۲۰۲۳ تا ۴ فبروری ۲۰۲۴، حداقل ۲ هزار و ۴۶۴ نفر از مدرسه‌های فارغ شدند و از این میان، برای نخستین بار، ۱۲۸ دختر نیز از این مدرسه‌ها فارغ شدند.

بر اساس این گزارش، در دونیم سال گذشته امارت اسلامی در موارد اساسی حکومت‌داری به شمول ممنوعیت مواد مخدر، با اختلاف‌های درونی روبه رو بوده‌اند و در بخش فراگیرساختن نهادها و فرایندهای تصمیم‌گیری تا اکنون هیچ پیشرفتی به دست نیامده است.

در گزارش همچنین آمده است که حقوق زنان در تمام عرصه‌های زندگی در افغانستان از سوی امارت اسلامی محدود شده است.

 

گزارش سازمان ملل حاوی اتهامات بی‌اساس است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد